kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
اطلاعیه مشترک سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد

عرضه محصولات لبنی غیرمجاز متوقف شد

سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر توقف عرضه محصولات لبنی غیرمجاز تأکید کردند.


در این اطلاعیه با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر، در مورد نتایج بررسی‌های صورت گرفته تأکید شد: نتایج بررسی‌ها در این خصوص نشان‌دهنده بروز تخلف در تعدادی از واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی پرچرب بوده است که عرضه آنها به بازار ممنوع شده است.
ارگانهای مذکور در مورد نحوه برخورد با متخلفین افزوده‌اند: در ایام قبل نیز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانونی به عمل آورده و در تمامی مواردی که بروز تخلف در آزمایشهای تکمیلی احراز شود، متخلفین به دستگاههای قضایی معرفی شده و پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد و پروانه‌های بهداشتی تولید و ساخت فرآورده‌های مذکور باطل می‌شود.
براساس این اطلاعیه، با توجه به ضرورت ترویج و تلاش برای افزایش سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور خاطر نشان شده است که نظارتهای وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف با جدیت ادامه خواهد داشت و از این تاریخ مصرف فرآورده‌هایی که با مجوز رسمی به بازار عرضه می‌شوند، بلامانع بوده و بدیهی است توصیه تغذیه‌ای به مردم کماکان کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی پرچرب است.
در ادامه این بیانیه رسمی، ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در استانداردها و پروانه‌های تولید مواد لبنی مذکور آمده است:
سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگری پروانه ساخت فرآورده‌های مذکور اقدام نموده و نتایج فعالیت هر دو سازمان دراین‌باره هدف کاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذایی حداکثر پایان شهریورماه 1393 به اطلاع عموم می‌رسد.
در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: براساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، موضوع کاهش واردات و ارتقاء کیفیت روغن‌های وارداتی با جدیت پیگیری می‌شود. در سال جاری نیز سهم واردات روغن پالم حداکثر 30 درصد کل واردات روغن در نظر گرفته شده است که با اجرای آن، سرانه مصرف روغن کشور از 10 به 7 کیلوگرم که معادل سرانه جهانی است، کاهش خواهد یافت و به جای آن روغن‌های گیاهی مناسب وارد کشور خواهد شد.
لبنیات با چربی‌ گیاهی ممنوع شد
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اظهار داشت: بنا به تصمیم مشترک معاونت غذا و دارو و انجمن صنایع لبنی کشور قرار شد کلیه پروانه‌های ساخت محصولات لبنی با چربی گیاهی لغو شده و کل فرآورده‌های لبنی با چربی طبیعی شیر تولید شود.
باکری با اشاره به اینکه در تمام دنیا محصولات لبنی با چربی گیاهی تولید می‌شود، به تسنیم گفت: بحث آلودگی نیست بلکه بحث میزان چربی اشباع موجود در روغن‌ها یا چربی‌ها مطرح است اگر نه 6 میلیون و 400 هزار تن روغن پالم در اروپا، یک و نیم میلیون تن در آمریکا مصرف می‌شود و در ایران هم از سال 82 به بعد این روغن مدام وارد شده است حالا تشخیص داده شده که مقداری از این روغن‌های پالم چربی اشباع بالاتر از حد مجاز دارد و برای قلب و عروق مناسب نیست و باید با روغن‌هایی مانند روغن ذرت و سویا جایگزین شود.
وی ادامه داد: چون در قنادی‌ها، تولید شیرینی و شکلات، صنایع کنسرو و ... نیز از این روغن‌ها استفاده می‌شود و همه رشته‌های مختلف مواد غذایی مصرف‌کننده روغن هستند بنابراین بر همه این رشته‌ها باید نظارت وجود داشته باشد اگر هم متخلفی هست باید مورد پیگرد قرار دهند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: مسئولان مربوطه گزارشی در رابطه با مصرف روغن در شیر ارائه نکردند اما در ماست‌های پرچرب مواردی مشاهده شده است. لذا دستگاههای مربوطه موظف شدند گزارشی از کارخانه‌هایی که از این روغن استفاده کردند تهیه کرده و محصولات نیز از بازار جمع‌آوری شود و نهایتا گزارش آن را تا روز سه‌شنبه به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کنند.