kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴
سراج خبر داد

ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده بابک زنجانی

بابک زنجانی نام میلیاردر جوانی است که این روزها بیش از گذشته نامش بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به تیتر اصلی روزنامه‌ها تبدیل شده است.

سرویس سیاسی-
بابک زنجانی نام میلیاردر جوانی است که این روزها بیش از گذشته نامش بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به تیتر اصلی روزنامه‌ها تبدیل شده است.
دوشنبه گذشته بود که دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی به اتهام مسائل مالی خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای علت بازداشت او را در قالب این عبارات توضیح داد که زنجانی پس از تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند بازداشت و در اختیار بازپرس است. البته سخنگوی قوه قضائیه تنها به این جمله بسنده کرد که اتهام بابک زنجانی مالی است و از بیان جزئیات آن براساس قانون معذور است.
در همین حال، دیروز قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها به توضیحاتی پیرامون پرونده پرحاشیه و مسئله‌دار بابک زنجانی پرداخت.
قاضی سراج از ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده زنجانی خبر داد و تاکید کرد: سازمان بازرسی پیش از بازداشت بابک زنجانی به پرونده وی ورود پیدا کرده است.
رئیس سازمان بازرسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران رقم فساد صورت گرفته در پرونده بابک زنجانی را بسیار بالا دانست.
وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور مدت‌هاست که در این راستا پیگیری‌هایی کرده است. ما کلیه موارد اقتصادی را دنبال می‌کنیم و این مورد را از همان زمانی که مطرح شد آغاز کردیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: پولی از دولت خارج شده و ما باید این موضوع را رسیدگی کنیم و طرف مقابل هر کسی که باشد برای ما فاقد اهمیت است.
قاضی سراج همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ابعاد دیگری از پرونده بابک زنجانی را تشریح کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اخیرا بابک زنجانی نامه‌ای به من نوشت که در آن مدعی شده بود دو میلیارد و 460 میلیون یورو به حساب بانک مرکزی در روسیه واریز کرده است.
وی همچنین در ادامه این نامه ادعا کرده بود مبلغ 390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده که من تلفنی این موضوع را از بانک مرکزی ایران استعلام کردم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: آقای سیف رئیس بانک مرکزی تلفنی این ادعا را تکذیب کرد که در ادامه نیز در نامه‌ای تکذیب این موضوع به سازمان بازرسی اعلام شد.
همچنین در این خصوص از بانک روسیه استعلام شد که این بانک نیز این موضوع را به طور کامل رد کرد.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات سازمان بازرسی در این زمینه ادامه دارد.
سراج البته با اشاره به اینکه تحقیقات در سازمان بازرسی محرمانه است، از بیان جزئیات بیشتر در خصوص تخلفات بابک زنجانی خودداری کرد.
گفتنی است؛ بابک زنجانی پس از بازداشت در زندان اوین به سر می برد.
در همین ارتباط؛ سهراب سلیمانی مدیر کل سازمان زندان‌های استان تهران دیروز تاکید کرد که بابک زنجانی در حال حاضر در بازداشتگاه اوین است و اخبار منتشر شده مبنی بر آزادی وی صحت ندارد.
 کمیته ویژه مجلس
 برای پیگیری پرونده زنجانی
از سوی دیگر؛ کمیته مشترکی از کمیسیون اصل نود و انرژی ماموریت پیگیری پرونده بابک زنجانی را از طرف مجلس بر عهده می‌گیرد.
محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون اصل نود با مقامات بانک مرکزی و وزارت نفت در خصوص پرونده بابک زنجانی گفت: در این جلسه مقرر شد تا با توجه به پیچیدگی موضوع کمیسیون اصل نود، وزارت نفت و بانک مرکزی اقداماتی را به عمل آورند و مسئولیت‌ها برای هر یک از طرف‌ها در نظر گرفته شد.
وی به فارس گفت: کمیته مشترکی از کمیسیون‌های اصل نود و انرژی تشکیل می‌شود تا از طرف مجلس پرونده بابک زنجانی را مورد پیگیری قرار دهد و در این کمیته از مسئولان دستگاه‌های مختلف دعوت به عمل خواهد آمد تا همفکری‌های لازم در این ارتباط با آنها انجام شود.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در ارتباط با صحت و سقم یا عدم صحت اسناد و مدارک ارائه شده توسط بابک زنجانی نظرات مختلفی مطرح شد اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره انجام نشد و مقرر شد تا در یک تیم کارشناسی این مدارک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا صحت یا عدم صحت آنها مشخص شود.