kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
مشاور بایدن هشدار داد

موازنه در حال تغییر به نفع چین است نگرانم بیدار شویم، همه چیز تغییر کرده باشد

ژنرال بازنشسته و مشاور بایدن، ضمن هشدار نسبت به تغییر موازنه در سال‌های اخیر به نفع چین، خواستار سرمایه‌گذاری سریع آمریکا بر روی توانایی‌ نیروهایش و متحدان آسیایی‌ خود برای مقابله با چین شده است. او گفته نگران است از خواب که بیدار شود ببیند، این موازنه تغییر کرده باشد.


سرویس خارجی-

«می‌ترسم یک روز صبح از خواب بیدار شویم و مقابل عمل انجام شده چین قرار بگیریم». این سخنان «استنلی مک‌کریستال»، ژنرال بازنشسته و از مشاوران غیررسمی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکاست. او هشدار داده که «توانایی نظامی چین بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود، افزایش یافته و زمان آمریکا برای خنثی کردن آن در آسیا در حال پایان یافتن است».
مک‌کریستال این را هم گفته که: «علم موشکی و چیزهای دیگر (چین)، موازنه را به شکلی اساسی تغییر داده است...چین از موشک‌های مافوق صوتی می‌گوید که می‌تواند ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق کند». به گزارش فارس، او این را هم گفته که، «آمریکا باید بر روی توانایی‌ نیروهای خود و متحدان منطقه‌ای‌اش سرمایه‌گذاری کند و بخشی از این سرمایه‌گذاری باید ممانعت از حرکت چین در قبال تایوان باشد».
این ژنرال آمریکایی که در سال ۲۰۱۰ از سوی «باراک اوباما» بعد از گزارشی درباره بی‌احترامی وی و مشاورانش به مقامات دولتی از جمله بایدن اخراج شد و کسی فکر نمی‌کند نامزد حزب دموکرات او را در جمع مشاورانش قرار دهد، در ادامه صحبت‌هایش گفته که آمریکا باید برای ایجاد حلقه‌ای از متحدان جنوب شرق آسیا و سایر متحدان آسیایی خود سرمایه‌گذاری کند و مانند یک قدرت آسیایی فکر و عمل کند.
همزمان خبر رسیده که «جان راتکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز هشدار داده چین در حال آماده شدن برای «دوران نامعلومی از درگیری با آمریکا» است. این بلندپایه‌ترین مقام اطلاعاتی دولت ترامپ، از چین به عنوان «بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به این سو» یاد کرد.
این در حالی است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند، مأموران چین بر تلاش‌های خود برای نفوذ در دولت آینده بایدن نیز افزوده‌اند. به گزارش ایسنا، «ویلیام اِوانینا»، از دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، گفته چین همچنین بر افراد نزدیک به تیم بایدن متمرکز است.
کارشناسان ناتو نیز گزارش ناتو ۲۰۳۰ موسوم به «اتحاد برای عصر جدید» را آماده کرده‌اند که در آن آمده است در ۱۰ سال آتی چین به دومین دشمن اصلی ناتو پس از روسیه تبدیل خواهد شد و این ائتلاف باید فوراً برای مقابله با آن اصلاح شود و ساختارهای تخصصی را ایجاد کند.
گفتنی است، فهم این سخنان مک‌کریستال یا مقامات ناتو زمانی راحت‌تر خواهد شد که توجه کنیم مقابله با چین که این روزها با شدت گرفتنش به «جنگ سرد» تعبیر می‌شود، نه نتیجه سیاست‌های ترامپ بلکه استراتژی امنیتی آمریکا و نه حتی رویکرد آمریکا که رویکرد کل غرب است. (بررسی رویکرد اروپایی‌ها به ویژه در چند ماه اخیر این مهم را ثابت می‌کند.) تنها تفاوت دوره ترامپ این بوده که به تعبیر یکی از رسانه‌های دولتی چین روابط دو جانبه [واشنگتن-پکن در این دوره] به مسیری خطرناک سوق یافته است.