kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات عربستان:

نتانیاهو کذاب است / بن‌سلمان با او دیداری نکرده است

رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات سعودی طی سخنانی ضمن تکذیب دیدار نتانیاهو با بن‌سلمان، مدعی شده که کشورش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی نمی‌کند!

آل‌سعود در سال‌های اخیر از جمله آن چند کشور عربی بوده که از سیاست‌های رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. در این مسیر طرح ننگین معامله قرن که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه فلسطین اعلام شد با حمایت‌های پنهانی این رژیم و امارات همراه بود. اما ریاض به دلیل هراس از افکار عمومی هنوز روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی نکرده است.
 پس از علنی شدن روابط سه کشور امارات، بحرین و سودان با صهیونیست‌ها، اخیرا خبر رسید نتانیاهو در سفری مخفیانه به شهر نئوم عربستان سفر و با
بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده است. بسیاری این سفر را «آغاز روند عادی ‌سازی روابط» دانستند. رسانه‌های صیونیستی این خبر را تایید اما وزیر خارجه عربستان آن را تکذیب کرد.
 اکنون رئیس‌سابق اطلاعات عربستان نیز مدعی شده که ریاض به دنبال عادی ‌سازی روابط با تل‌آویو نیست، مسئله‌ای که با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد چرا که بن سلمان روابط نیمه آشکار زیادی به صهیونیست‌ها دارد.
ایسنا در این باره، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم نوشته، «ترکی الفیصل»، رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنانی و در واکنش به دیدار محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض مدعی شد که کشورش برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آماده نمی‌شود.
وی همچنین گفت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان این اخبار را کاملا تکذیب کرده و متاسفانه رسانه‌ها چیزی را که توسط «اسرائیل» صادر می‌شود، دنبال می‌کنند نه آنچه را که از طرف عربستان مطرح می‌شود.
ترکی الفیصل در ادامه گفت: «عربستان این موضوع را تکذیب کرد و من معتقدم که اعتبار ریاض باید بسیار بیشتر از اعتبار شخصی مانند نتانیاهو باشد، فردی که در اسرائیل متهم به دروغگویی به اسرائیلی‌ها در مسائل مختلف است؛ بنابراین چگونه سخنان یک فرد دروغگو را باور می‌کنند اما حرف‌های یک راستگو را نه؟». وی در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی ریاض برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: «هیچگونه آمادگی وجود ندارد، موضع عربستان ثابت است و ملک سلمان، پادشاه عربستان در سخنانی در مجلس مشورتی تأکید کرد که مسئله فلسطین، مسئله نخست عربستان بوده و ریاض به ابتکار عمل صلح عربی پایبند است».