kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷

چهره زیبای جاده چالوس را خزان نکنید (یادداشت خبرنگار)


 
طی هفته گذشته اخباری مبنی بر انتقال آب سد کرج به تهران از طریق تونل 30 کیلومتری در دل رشته کوه البرز با ابهامات و انتقادات زیادی به گوش رسید که یکی از انتقادات تخریب حیات رودخانه کرج است؛ در حال حاضر بسیاری از چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی که از منابع اصلی تامین آب آشامیدنی مصرفی شهروندان می‌باشد، از رودخانه کرج سیراب می‌شوند که تونل انتقال آب موجب تخریب و خشکیدگی محیط‌زیست می‌شود، در مجموع تونل انتقال آثار مخرب فراوانی بر اکوسیستم و طبیعت منطقه می‌گذارد و این مشکلات به مرور ابعاد و پیامدهای جبران‌ناپذیری به خود خواهد گرفت.
آغاز بهره‌برداری از انتقال تونلی آب از زیردست سد امیرکبیر به تصفیه‌خانه تهران به معنای خشکیدگی حداقل 30 کیلومتر از مسیر رودخانه کرج است که تهدید حیات هزاران اصله درخت و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی را به همراه دارد و چهره زیبای جاده چالوس و مسیر عبور آب را خزان خواهد کرد.
در این راستا تکلیف هزاران اصله درختی که از آب عبوری سیراب می‌شوند، چه می‌شود؟ آیا مسئولان به نابودی جاده چالوس و طبیعت زیبا و بکر آن تن می‌دهند؟ در واقع رودخانه کرج یکی از جریان‌های آبی خاص و بکر است که مورد توجه طرفداران محیط‌زیست می‌باشد و اکنون نگرانی درخصوص سرنوشت آن به دغدغه‌ای برای افکار عمومی تبدیل شده است.
در شرایطی که بسیاری از محلات شهر تابستان کم‌آبی را پشت سر گذاشتند و کیفیت آب آشامیدنی مصرفی شهروندان به هیچ وجه قابل قبول نیست و این مسئله همواره از دغدغه‌ها و گلایه‌های شهروندان است، چرا باید آب گوارای رودخانه کرج را با تشریفات و از طریق تونل به مصرف پایتخت‌نشینان برسانند، در حالی که سهم کرج چاه‌های آب از رده خارج و آبی بدون کیفیت است!
اینکه وزارت نیرو نسبت به خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی اهتمام دارد جای خوشحالی است اما نادیده گرفتن شهروندان دیگر شهرها از جمله کرج و شهرهای اقماری این کلانشهر درست نیست و باید پاسخ مناسبی به اعتراض مردم استان البرز داده شود.
حقآبه البرز از سد امیرکبیر یک‌یازدهم تهران است. بر این اساس وزارت نیرو باید در حقآبه مردم شهر کرج تجدیدنظر کند چرا که 30 میلیون مترمکعب جوابگوی جمعیت حدود 3 میلیونی این منطقه نیست. این اقدام غیرکارشناسی است و سفره‌های زیرزمینی ما با این وضعیت آسیب جدی خواهد دید و قطعا در آینده تبعاتی خواهد داشت.
از استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مربوطه تقاضا داریم در راستای احقاق حقوق شهروندان و صیانت از محیط‌زیست و منابع آبی و طبیعت بکر جاده چالوس و در راستای تداوم حیات پربرکت رودخانه کرج که زندگی ده‌ها هزار اصله درخت و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی وابسته به تداوم جریان آب در بستر آن است، به موضوع ورود کرده و بهره‌برداری از تونل انتقال را تا شفاف‌سازی و روشن شدن ابعاد زیست‌محیطی آن متوقف و از حقآبه محیط‌زیست دفاع و با جدیت حق مردم استان را مطالبه کنند.
کرج - فرزانه سیداسحقی