kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۵۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه آغاز شد

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه روز شنبه با پیام تصویری آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید و جمعی از مسئولان ارشد حوزوی در مدرسه دارالشفاء قم با شعار «نقش حوزه علمیه در فضای مجازی» با تحصیل ۵۰ هزار طلبه در بیش از یک هزار مدرسه علمیه در سراسر کشور آغاز شد.



مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این مراسم، تصریح کرد:با توجه به شرایط کرونایی، آموزش‌های حوزه علمیه به‌صورت مجازی و یا ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری خواهد بود.
حجت‌الاسلام‌ علی‌رضا اعرافی‌، آسیب‌های آموزش مجازی را مورداشاره قرار داد و گفت: اختلال در فرآیند عمق یادگیری، مباحثه، روابط استاد و شاگردی، ضعف در فرآیند اخلاق و تهذیب نفس از مشکلات این شکل از آموزش است.
وی یادآور شد: شکل حضوری با رعایت قوانین بهداشتی نباید درسال تحصیلی جدید فراموش شود، همچنین درآموزش‌های مجازی نیز باید فرآیندهای اصیل حوزوی نهادینه شود.
عضو فقهای شورای نگهبان رهبری ادامه داد: باید از فرصت فضای مجازی برای گسترش مباحث علمی، اخلاقی و تبلیغی استفاده بیشتری شود.
وی همچنین با اشاره به یکصدمین سالگرد بازتاسیس و احیای حوزه علمیه قم، گفت: دبیرخانه‌ای برای استخراج و عرضه فعالیت‌های یک صدسال گذشته حوزه علمیه قم با نگاه آسیب شناسانه و افق‌های آینده‌نگرانه تشکیل‌شده است.
کلاس‌های حوزه علمیه تا جایی که ممکن است
 حضوری برگزار شود
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: اگر با رعایت شئونات بهداشتی امکان برگزاری کلاس‌ها‌ی درس حوزه علمیه نبود، باید به سمت مجازی حرکت کنیم.
وی درپیامی تصویری در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه درسالن جلسات مدرسه دارالشفای قم افزود: بنده تصمیم گرفتم کلاسها را با ۱۰ نفر و با رعایت تمام شئون بهداشتی برگزار و درس را ضبط کنم، اگر با رعایت شئون بهداشتی امکان برگزاری کلاس‌ها نبود، باید به سمت مجازی حرکت کنیم، اما اگر امکان دارد کلاس‌ها باید حضوری تشکیل شود، چراکه کلاس حضوری عالمی دارد که مجازی ندارد.
این مرجع تقلید افزود: اگر حوزه مجازی شد، اساتید و مسئولان حوزه به حضور و غیاب توجه جدی داشته باشند، نه اینکه آزاد باشد تا یک روز ۲۰ نفر و یک روز دو نفر حضور داشته باشند.
وی عنوان کرد: باید توجه داشت که مسائل اخلاقی درحوزه‌ها کمرنگ نشود، طلاب سعی کنند که هرروز یا هر هفته یک حدیث اخلاقی خوانده و آن را شرح دهند.
وی ابراز داشت: اگر درس‌ها تعطیل شوند، حوزه دیگر کاربرد همیشگی را نخواهد داشت.
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: حوزه سند افتخار اسلام بوده و اگر حوزه نباشد اسلام به‌تدریج با مشکل مواجه می‌شود، اگر می‌توان حوزه را حضوری ولی با اعداد کم برگزار کرد، باید این کار را انجام دهیم.