kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴

بازگشت گواتر با افزایش مصرف نمک دریایی

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به احتمال بازگشت شیوع بیماری گواتر در کشور پس از 22 سال و به علت مصرف نمک‌های دریا هشدار داد.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به احتمال بازگشت شیوع بیماری گواتر در کشور پس از 22 سال و به علت مصرف نمک‌های دریا هشدار داد.
به گزارش ایرنا، «زهرا عبداللهی» گفت: وزارت بهداشت توانسته با ترویج مصرف نمک‌های یددار، شیوع 70درصدی بیماری گواتر در کشور در سال68 را به کمتر از پنج درصد در حال حاضر برساند اما اکنون این خطر وجود دارد که با مصرف نمک‌های دریا بار دیگر با مشکل کمبود ید و گواتر مواجه شویم.
وی تاکید کرد: مصرف نمک دریا یا هر نمک دیگر فاقد استاندارد، مورد تایید وزارت بهداشت نیست، مطالعات آزمایشگاهی نمک دریا نشان داده که این نوع نمک دارای ناخالصی و فلزات سنگین از جمله سرب و آرسنیک است و ید کمی دارد.
عبداللهی تصریح کرد، هرچند وزارت بهداشت اکنون روی کاهش مصرف نمک در جامعه کار می‌کند اما مصرف ید نیز ضروریست و به مردم توصیه می‌شود از نمک‌ یددار تصفیه شده به مقدار کم استفاده کنند.
رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: براساس مطالعات انجام شده، 40درصد مردم نمک یددار را خوب نگهداری نمی‌کنند که این کار موجب از بین رفتن ید موجود در نمک می‌شود.
عبداللهی افزود: نمک یددار باید در ظرف در بسته تیره رنگ و در جایی دور از رطوبت و گرما نگهداری شود در غیر این صورت نمک، ید خود را به واسطه نور از دست می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: به طور معمول در نمک‌ها از یدات پتاسیم استفاده می‌شود که نسبت به حرارت پایدار است اما بهتر است نمک در اواخر طبخ به غذا افزوده شود تا حداکثر میزان ید خود را نگه دارد.
رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل کار گروه تخصصی با مشارکت سازمان غذا و دارو، صنایع غذایی و سازمان استاندارد برای بازنگری استانداردهای روغن و نمک ظرف سه سال گذشته، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های این کار گروه، صنایع موظف هستند به میزان 10درصد نمک محصولات غذایی خود را کاهش دهند.
عبداللهی افزود: اطلاعات و شواهد موجود نشان می‌دهد حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15تا64 ساله ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که در برخی گروه‌های سنی 45 تا 65 سال این رقم بین زنان 70 و در مردان 57 درصد است.
وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است،‌ افزود: مصرف فست‌فودها، غذاهای کنسروی، چیپس و انواع تنقلات شور به یک رفتار تغذیه‌ای غلط تبدیل شده و موجب شده تا مصرف نمک درکشور بالا رود.
رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت از جمله چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار را تعیین کرده و تبلیغ آنها در رسانه‌ها ممنوع است.
عبداللهی افزود: جریمه در نظر گرفته شده برای تبلیغات این گونه کالاها، یک تا یکصد میلیون تومان است.
وی ادامه داد: چند سالی است که عوارض به نوشابه‌های گازدار تعلق می‌گیرد و 70درصد این عوارض برای فرهنگ سازی و آموزش تغذیه در اختیار وزارت بهداشت قرار داده می‌شود.
رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به تنقلات مفید سنتی ایرانی مانند گندم و شاهدانه کم نمک، عرقیات کم شیرین و دوغ کم نمک بدون گاز اشاره کرد و گفت: این تنقلات باید جایگزین غذاهای تجاری شده و با بسته‌بندی مناسب وارد بازار شود.