kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱
در سایه ضعف نظارت بانک مرکزی رخ داده است

پرداخت سودهای نا متعارف در برخی موسسات مالی

در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها و موسسات مالی حداکثر مجاز به پرداخت سود 22 درصدی به سپرده‌ها هستند ولی برخی موسسات مالی در سایه ضعف نظارت بانک مرکزی اقدام به پرداخت سود 49 درصدی! به سپرده‌ها می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مسئول یکی از این موسسات مالی و اعتباری که مجوزی هم از بانک مرکزی برای فعالیت ندارد در مورد شرایط سپرده‌گذاری در این موسسه در توضیح اولیه عنوان کرد که طبق قانون سود روزشمار 10 درصد و یکساله 22 درصد می‌پردازیم.
وی اما بعد از اینکه متوجه شد طرف مقابل بازرس بانک مرکزی نیست و می‌تواند مشتری باشد اعلام کرد که سود روزشمار 25 درصد به منابع سپرده‌گذاری شده خواهد پرداخت. همچنین در این موسسه مالی و اعتباری به سپرده‌های یکساله 29 درصد سود تعلق می‌‌گیرد و مهمتر آن که به سود واریزی نیز ماهانه 20 درصد سود می‌دهند به عبارتی دیگر در مجموع سود حدود 49 درصدی به سپرده و سود آن اختصاص می‌یابد.
این موسسه حتی عنوان کرد که اگر در این شعبه حساب ندارید اشکالی ندارد بدون مراجعه مجدد فقط با ما تماس بگیرید و مدارک را ارسال کنید تا برای شما افتتاح حساب شده و پول را کارت به کارت کنید تا سپرده شود.
همچنین رئیس این شعبه در مورد اینکه بانک‌ها تا این حد سود نمی‌پردازند، آیا سود‌دهی موسسات تداوم داشته و مطمئن خواهد بود‌ گفت: بانک مرکزی  خیلی با ما کاری ندارد و ایراد نمی‌گیرد این مسئله بیشتر مربوط به بانک‌هاست!
بنابر این گزارش، سود سپرده خارج از عرف تنها مختص موسسات غیرمجاز نیست بلکه تنها کافیست که مشتری به یکی از موسسات مجازی که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کند هم  مراجعه کند تا مشخص شود می‌تواند با پول خود فراتر از 10 درصد یا حداکثر 22 درصد تعیین شده بانک مرکزی سود بگیرد و آنگاه بدون قبول ریسک سپرده‌‌گذاری در موسسات غیرمجاز، پول خود را از بانک‌ها خارج کرده و برای دریافت سود بیشتر به موسسات تحت نظارت بانک مرکزی که اغلب تبلیغات گسترده‌ای هم دارند ببرد.
در این موسسه عنوان می‌شود که  برای مبلغ سپرده شده به صورت روز‌شمار 20 درصد و برای یکساله 25 درصد سود پرداخت خواهد شد.
همچنین برای سود واریزی یکساله نیز 20‌درصد سود پرداخت می‌شود که در مجموع سودی حدود 45 درصد در دو بخش سپرده و سود به مشتری تعلق می‌گیرد.
البته این را هم باید یادآور شد که در برخی موارد محدود سود روزشمار و یکساله طبق توافق بانک‌ها در موسسات مالی نیز پرداخت می‌شد اما تعدادی دیگر از این موسسات هم دست کمی از نمونه‌های ذکر شده نداشتند. این در حالی است که شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که سودهای سپرده تفاهمی بین بانک‌هاست و چندان موسسات مالی را شامل نمی‌شود اما بانک مرکزی در هشدار خود در این مورد به بانک‌ها، موسسات مالی را نیز خطاب قرار داده است که نشان می‌دهد موظف به اعمال آن هستند ضمن اینکه سرپیچی موسسات مالی و پرداخت سودهای بیشتر موجب تحریک سپرده‌گذاری در این موسسات می‌شود که در کنار مخاطراتی که می‌تواند برای سپرده‌گذاران به دلیل عدم نظارت جدی بر آنها وجود داشته باشد ممکن است نارضایتی بانکداران به دلیل خروج سپرده و بردن به سمت این موسسات را نیز به همراه داشته باشد.