kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶

هالیوودی‌های ثروتمند در حباب فیلم می‌سازند(اخبار ادبی و هنری)

بر اساس یک شیوه‌نامه بهداشتی 22 صفحه‌ای که از سوی کمیته‌ای در ‌هالیوود به ریاست استیون سودربرگ (فیلمساز معروف آمریکایی) انتشار یافته، شرکت‌های فیلمسازی بزرگ و کوچک، و تمامی گروه‌های هنری برای آغاز پروژه‌های خود ملزم به رعایت اصول بهداشتی و ایجاد محیطی به اصطلاح «حباب‌گونه» (bubble) هستند.


این راهنمای ایمنی شامل موارد احتیاطی مختلفی است ولی به‌صورت کلی، از تعداد افراد حاضر در صحنه به میزان قابل توجهی کاسته و تولید‌کنندگان را ملزم کرده تا تمامی بازیگران و دست‌اندرکاران یک پروژه تولیدی سینمایی را دو‌ هفته پیش از آغاز پروژه قرنطینه نموده، به‌صورت روزانه آزمایش کرده و اجازه خروج از محل اقامت یا ملاقات با دیگران را ندهند. بر اساس پیش‌بینی‌های موجود، مخارج فرآیند تولید در چنین شرایطی به‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت که برای شرکت‌های کوچک و مستقل هزینه بسیار سنگین و غیرقابل تحملی است. تصویربرداری این پروژه‌ها با رعایت کامل اصول بهداشتی و درمحیطی حباب‌گونه منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی چند صدمیلیون دلاری به پروژه خواهدشد.
البته این مخارج اضافی برای پروژه‌های بزرگی مانند «مأموریت غیرممکن» با بازی تام کروز رقم قابل توجهی نخواهد بود و ضرر مالی ناشی از تأخیر در اکران فیلم‌های این مجموعه سینمایی پرخرج به مراتب بیشتر است.
طرح تولید‌هالیوود در شرایط حبابی به دنبال تعطیلی اکثر پروژه‌های سینمایی و سالن‌های سینما براثر شیوع بیماری کرونا، ارائه شد تا بلکه بخشی از ضررهای میلیاردی این دومین صنعت آمریکا جبران شود. چرا که این ویروس مرگبار باعث‌ تعطیلی سینماها شد، تمامی پروژه‌های هنری را لغو کرد و هزاران نفر در بخش‌های گوناگون این صنعت و مشاغل مرتبط با آن بیکار شدند. بر اساس آمار تارنمای «وُرلد اکونومیک فوروم»، میزان درآمد سالانه استودیوهای بزرگ و شرکت‌های پخش‌کننده فیلم حدود ۱۳۶ میلیارد دلار است که رقم قابل‌توجهی در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. نزدیک به ۲ میلیون نفر در‌هالیوود شاغل هستند و صنعت سینما حدود ۴۰۰ هزار کسب‌ و‌کار آمریکایی را تغذیه می‌کند. بنابراین تعطیلی یا رکود این صنعت ضررهای هنگفتی را متوجه اقتصاد آمریکا خواهد کرد.به گزارش تارنمای شبکه «ان بی‌سی»، از این تعداد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کالیفرنیا زندگی می‌کنند و میزان حقوق و مزایای دریافتی سالانه آنها حدود ۱۶ میلیارد دلار است.در شرایطی که برخی از فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی آمریکایی در سایر کشورهای جهان تولید می‌شوند، توقف تولید این پروژه‌ها بر اقتصاد محلی این مناطق نیز تأثیرگذار است. اما طرح فوق تنها تهیه‌کنندگان ثروتمند و تولیدات عظیم و کمپانی‌های بزرگ را بهره‌مند خواهد کرد.
یکی از بازیگران اصلی سریال «Expanse» محصول آمازون در گفت‌و‌گویی با‌ اشاره به توقف فیلمبرداری فصل جدید این مجموعه در استان انتاریو و شهر تورنتو کانادا، یادآور شد که او‌ و اکثر بازیگران و عوامل غیرکانادایی به کشورهای خود بازگشته‌اند و بدون شک همه‌گیری ویروس کرونا یک چالش جهانی برای این صنعت است.