kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

«مسافر وطن» از اسارت در غربت می‌گوید(اخبار ادبی و هنری)

پخش مجموعه مستند «مسافران وطن» از روز شنبه در شبکه افق سیما آغاز شده و تا چهارشنبه 29 مرداد ادامه خواهد داشت. این مجموعه خاطرات تعدادی از آزادگان را از مرحلۀ خداحافظی و اعزام به جبهه تا اسیرشدن، دوران حضور در اردوگاه، آزادی و نهایتاً بازگشت به خانه در برمی‌گیرد.



علی‌محمد ذوالفقاری، کارگردان مجموعه «مسافران وطن» درباره این اثر گفت: بیشترین همّ و غم من در سال‌های اخیر، نگارش یک مستندنگاری خوب و جامع درباره اسیر ایرانی بوده است. برای رسیدن به چنین هدفی، که چندان هم آسان نیست، ساعت‌های طولانی با اسرای ایرانی جنگ تحمیلی حرف زده‌ام.
وی افزود: «مسافران وطن» به سیر سفر  اسیر  ایرانی می‌پردازد؛ از پیش از جنگ تا زمانی که پس از عبور از دوره سخت و طاقت‌فرسای اسارت نهایتاً به خانه برمی‌گردد. دوران قرارِ پس از این برگشت و نسبتی که اسیر آزادشده با جامعه تازه دارد هم از دیگر مباحث این سیر است. هرچند آنچه در پنج قسمت بروز دارد همه مقاطع و جزئیات را دربر نمی‌گیرد و صرفاً شمایی از یک ایده کلی و البته ساده ‌برگزار شده است. جای طرح این مباحث در کتاب است و چهار پنج قسمت مستند اصطلاحاً تلویزیونی حوصله و گنجایش چنین معنایی را ندارد.
ذوالفقاری ادامه داد: «مسافران وطن» روایت رزمنده اسیر ایرانی در یک بازۀ زمانی پرفراز و نشیب است؛ این دوره، پیش از جنگ آغاز و تا سال‌هایی پس از بازگشت اسیر آزادشده به وطن و نزد خانواده و جامعه‌اش را دربرمی‌گیرد. البته به همه مقاطع یکسان نپرداخته‌ایم و بنا به ملاحظات گوناگون، به برخی بیشتر یا کمتر پرداخته و حتی مواردی را هم حذف کرده‌ایم. امیدواریم که در مجموع دیدنی و شنیدنی باشد.  گفتنی است مجموعه مستند «مسافران وطن» در 5 قسمت، کار گروه مستند فرهنگی روایت فتح، از روز شنبه 25 مرداد تا چهارشنبه 29 مرداد 99 هر روز ساعت 18 و از شبکه افق سیما پخش می‌شود.