kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸

‌خسارت سیل گیلان به منازل و زمین‌های کشاورزی

سیل در گیلان به ۴۰ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خسارت زد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، بارش شدید و سیل‌آسای باران در گیلان که در مدت بسیار کوتاهی نیز اتفاق افتاد در بخش ابنیه فنی، راه‌های دسترسی و پل‌ها خساراتی نداشت اما طبق برآوردهای اولیه انجام شده سیل در گیلان، نشان می‌دهد بین 40 تا 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دچار آسیب و خسارت شده‌اند.
سازمان هواشناسی و اداره کل مدیریت بحران گیلان از بارش بیش از 378 میلیمتری باران در املش در 24 ساعت گذشته خبر داده و این میزان بارش را در 30 سال اخیر بی‌سابقه خواندند از سوی دیگر خبرهایی از جهاد کشاورزی رسید مبنی بر اینکه مزارع و شالیزارهای استان در مناطق مختلف دچار خوابیدگی یا ورس شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با بیان اینکه در جریان باران سیل‌آسای استان تلفات جانی و انسانی نداشتیم اظهار داشت: حجم بارش باران به گواه آمارها و ارقام منتشر شده هواشناسی بسیار بالا بود.
امیر مرادی عنوان کرد: نیروهای امدادی و راهداری نیز به موقع برای کمک به مردم و بازگشایی راه‌ها اقدام کردند.
وی همکاری خوب فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها با مجموعه مدیریت بحران گیلان را یکی از عوامل کاهش خسارات سیلاب در استان ذکر کرد و افزود: مشکلات مربوط به آبگرفتگی‌ها هم برطرف شد.
وی ابراز داشت: ما نباید منتظر بمانیم تا سیل و حادثه‌ای در استان گیلان رخ بدهد و بعد برای کمک وارد میدان شده و اعتبار تخصیص دهیم بلکه باید برای کاهش آسیب‌ها و خسارات وارده تلاش و برنامه‌ریزی کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان استفاده بهینه از ظرفیت رسانه‌ها، صدا و سیما، فضای مجازی و خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی هشدارهای قبل از وقوع حادثه را لازم و ضروری دانست و افزود: لازم است قبل از بارش باران و برف، جاری شدن سیل و وقوع آتش‌سوزی در استانی نظیر گیلان اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم داده شود.
وی از آبگرفتگی منازل برخی از ساکنان مناطق شرق گیلان در حوزه املش و رانکوه خبر داد و با تأکید بر اینکه نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر برای کمک به مردم اعزام شدند تصریح کرد: از دیروز نیروهای هلال‌احمر استان گیلان به حدود 100  خانواری که در پی جاری شدن سیلاب احتیاج به پشتیبانی داشتند کمک کرده‌اند.
مرادی، تخلیه آب جمع‌شده در منازل مردم را با استفاده از موتورپمپ‌ها از جمله اقداماتی که تاکنون توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان گیلان انجام شده است ذکر کرد و گفت: توزیع موکت و اقلام خوراکی و بهداشتی در بین مردم گرفتار در سیلاب نیز از دیگر کارهایی بوده است که تاکنون عملیاتی
شده است.