kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
پاسخ نماینده دادستان به ایروانی درباره ادعای تناقض در میزان بدهی:

بدهی 1800 میلیاردی شما به بانک مسکن با نرخ روز ۹ هزار میلیارد تومان است

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و دیگر متهمان گروه عظام دیروز به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.




به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه متهم عباس ایروانی گفت: روز گذشته بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود اعلام کرد که بنده ۹ هزار میلیارد تومان به بانک مسکن بدهکار هستم در حالی که نماینده بانک مسکن این عدد را ۱۸۰۰ میلیارد اعلام کرد که این به نوعی تناقض است و نشان‌دهنده آن است که کار کارشناسی صورت نگرفته است.
نماینده دادستان در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی گفت: این موضوع یک محاسبه ریاضی است، چرا که در اصل، مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون درهم است که مطابق با نرخ روز ۹ هزار میلیارد تومان می‌شود. گزارش دیروز بازرسی سازمان بازرسی بر همین مبنا بود. شاه‌محمدی افزود: شما می‌خواهید پرداخت ارز خود را در سیستم بانکی بر مبنای نرخ همان روز پرداخت کنید، اما آیا ملک خودتان را نیز
بر اساس نرخ همان روز تهاتر می‌کنید؟
وی درباره ۱۵ میلیون یورو بدهی ارزی متهم ایروانی به بانک توسعه صادرات اظهارداشت: بر اساس سندی که در اختیار ما قرار دارد شما رئیس صندوق توسعه ملی را به مجموعه خود دعوت کردید و درخواست داشتید تا ارز گرفته شده از صندوق توسعه ملی را به قیمت همان روز تحویل دهید. با این حال رئیس صندوق توسعه ملی در نامه‌ای تاکید داشت که اجابت درخواست شرکت آبی کیش مقدور نیست. ماحصل این مکاتبه آن بود که صندوق توسعه ملی اعلام کرد ارز خود را بر اساس نرخ روز می‌خواهد.
نماینده دادستان خطاب به ایروانی گفت: شما در جلسه قبل اعلام کردید ما برای دور زدن تحریم‌ها مجبور شدیم یک شرکت ایرانی را معرفی کنیم. حال این سوال باقی است که چرا اسناد واقعی خود را به بانک مرکزی ارائه نکردید؟ بانک مرکزی که شما را تحریم نکرده بود.
شاه‌محمدی افزود: ما می‌پذیریم که شما تولید داشتید، اما خطوط تولید به شما اجازه نمی‌دهد که قاچاق کرده یا از بیت المال استفاده کنید. در ادامه عباس ایروانی درباره صحبت‌های نماینده دادستان گفت: در قرارداد بانک مسکن نوشته شده که ارز با نرخی که در بانک مسکن به کارگزار خود در بانک دوبی داده می‌شود. همان ملاک عمل بوده و باید همان نرخ از من گرفته شود و اصلا قرار نیست بانک مسکن به نرخ روز، ارز دریافت کند. نماینده دادستان به این ادعای متهم ایروانی پاسخ داد و گفت: شما ال سی گشایشی دارید که بر اساس آن باید شش تا ۱۸ ماه آن را پرداخت کنید این در حالی است که قرارداد مذکور برای ده سال گذشته است و همچنان شما می‌خواهید به آن قرارداد استناد کنید.
در ادامه متهم ایروانی درباره اظهارات نماینده دادستان درباره شناسایی برخی از املاک وی گفت: من مشکلی ندارم از آن جهت که اگر می‌خواهید ملک من را به همان نرخ قبل خریداری کنید و من این ملک را به همان نرخ به شما می‌دهم.
وی درباره پرداخت بدهی به بانک توسعه صادرات گفت: هیچ کس بدهی خود را به این بانک تسویه نکرده و همه منتظر هستند تا دولت نرخ را اعلام کند.
در این جلسه همچنین متهمان عبدالرحیم گرامند، ساعی و همایون نکونام به دفاع از خود پرداختند.
قاضی صلواتی با اعلام زمان دادگاه، جلسه بعدی را ۱۶ تیر ماه ساعت ۹ اعلام کرد.