kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶

تلاش غرب برای تضعیف مقاومت سوریه دیروز با داعش امروز با پول

آمریکا و کشورهای اروپایی که دست شان به خون ملت سوریه آغشته است، پس از اینکه از طریق تروریسم و سلاح نتوانستند به اهداف خود در سوریه برسند، تصمیم گرفتند که تحت پوشش کمک‌های مالی به مردم سوریه، اهداف شیطانی خود را در این کشور عملی کنند.



قاتلان مردم سوریه تحت نام «دوستان سوریه»، در بروکسل از طریق مجازی نشست برگزار کردند، تا به زعم خود، 10 میلیارد دلار وجه جهت کمک به سوریه، فراهم کنند. اما، واقعیت این است که آمریکا و تروئیکای اروپایی، که بانیان این نشست بوده‌اند، قصد داشتند هدفی را که از طریق 9 سال جنگ داخلی سوریه و ویران ‌سازی کامل این کشور، نتوانسته‌اند محقق کنند، تحت پوشش کمک‌های انساندوستانه محقق کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه با موضع‌گیری علیه این نشست تأکید کرد: «نشست بروکسل درباره سوریه و مواضع آن، نشان داد که آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم‌های وابسته به آنان، به سیاست خصمانه خود علیه سوریه ادامه می‌دهند».
این منبع افزود، رژیم‌های مذکور به انحاء مختلف از تروریسم حمایت کردند، خون مردم سوریه را ریختند، دستاوردهای شان را نابود کردند، نفت، گندم و آثار باستانی آنان را به یغما بردند، در روند باز‌سازی سوریه که معلول تروریسم است، مانع‌تراشی کردند، تحریم‌های متوالی علیه ملت سوریه وضع کردند و مانع بازگشت آوارگان به کشورشان شدند. وی ادامه داد: «این رژیم‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند ادعا کنند که برای ملت سوریه اهمیت قائل هستند؛ زیرا علیه آنان جنایات انجام می‌دهند و مسئول اصلی مشکلات شان هستند. آنها نمی‌توانند جنایات خود را پشت نقاب دروغین بشردوستانه و... اقدامات انسان‌دوستانه، پنهان کنند».
این منبع خاطر نشان کرد: تنها کمکی که این رژیم‌ها می‌توانند به ملت سوریه بکنند، توقف حمایت از تروریسم در راستای اجرای قطعنامه 2253 شورای امنیت و احترام گذاشتن به حاکمیت سوریه و عدم مداخله در امور آن است.
اتحادیه اروپا شرط گذاشت!
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست به اصطلاح دوستان سوریه، ادعا کرد که بدون راه‌حل سیاسی، کشورهای اروپایی در باز‌سازی این کشور مشارکت نخواهند کرد! بورل در حالی برای دولت سوریه شرط گذاشت که اصولا کسی از او نخواست برای سوریه نشست برگزار کند. بورل خواستار اعمال فشار بر دولت دمشق هم شد.
تحریم‌ها غیرقانونی است
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند «آستانه»، گفت: ما از طریق روند آستانه، توانستیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل، فراهم کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، پوتین افزود: مطمئنا استقلال و حاکمیت ملی سوریه، یکی از اهداف اصلی ماست که باید دنبال شود. وی تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را غیر قانونی خواند. کاخ سفید اخیرا تحریم‌هایی را علیه ملت و دولت سوریه تحت نام «سزار»، وضع کرده است.
پوتین گفت: به اقدامات تکمیلی نیاز داریم که اقدامات تروریست‌های باقیمانده در سوریه را خنثی و به حاکمیت دولت بر کل کشور کمک کنیم و اکنون یکی از مناطق، شرق فرات است و در آنجا همچنان مشکل وجود دارد.
رئیس‌جمهور روسیه به پیگیری روند آتش‌بس در مناطق کاهش تنش نیز ‌اشاره کرد و گفت: باید کمیته قانون اساسی در ژنو را پیگیری و به اعضای کمیته برای نیل به اهداف شان کمک کنیم.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به بحث توسعه اقتصادی و بازگشت آوارگان و باز‌سازی زیرساخت‌ها در سوریه پرداخت و گفت: رسیدگی به این مسائل نیازمند اقدامات و همکاری‌های هماهنگ‌تر و فعالانه‌تر است.
پوتین افزود: مشکلات در سوریه باقی است، به‌خصوص در زمینه اقتصادی و تحریم‌هایی که با دور زدن سازمان ملل، علیه سوریه اعمال می‌شود، این تحریم‌ها مشکلات را بیشتر می‌کنند و البته این تحریم‌ها غیرقانونی هستند.
این برای نخستین بار است که نشست مهم آستانه به شکل مجازی برگزار می‌شود. قرار بود این نشست در اسفند ۱۳۹۸ با حضور سران سه کشور حاضر در مذاکرات روند آستانه(ایران، روسیه و ترکیه)، به میزبانی تهران برگزار شود، که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.
مذاکرات موسوم به «روند آستانه» در پایتخت قزاقستان از سال ۲۰۱۵ به این سو برگزار می‌شود.