kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

چین: مسئله هنگ‌کنگ به آمریکا ربطی ندارد/بگذارید مردمتان نفس بکشند

پکن علی‌رغم فشارهای غرب، قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب و اجرایی کرد که واکنش‌های تندی به ویژه از طرف واشنگتن در پی داشت؛ مقامات چین هم در جوابِ واکنش‌ها گفته‌اند این مسائل به غرب ربطی ندارد و آمریکا نیز بهتر است به جای دخالت در امور سایر کشورها، بگذارد مردمش نفس بکشند.


سرویس خارجی-

قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که روز سه‌شنبه توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین و به اتفاق آرا به تصویب رسید و روز چهارشنبه درست در سالروز تحویل هنگ‌کنگ از انگلیس به چین- که ارزشِ نمادین زیادی داشت- اجرایی شد. این در حالی است که آمریکا چین را به تحریم تهدید کرده بود و برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن نیز اعتراض خود را به این قانون اعلام داشته بودند. معترضین هنگ‌کنگی هم با اجرایی شدن این مصوبه دست به شورش زدند که منجر به بازداشت ده‌ها تن از آنها شده است.
در واکنش به این قانون، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، در توئیتی نوشت: «آمریکا بی‌تفاوت به این مسئله و سوق دادن هنگ‌کنگ به سوی استبداد نیست. ما نیز علیه مقام‌های حزب حاکم چین محدودیت‌های ویزا اعمال کردیم چون آنها خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کنند. ما به صادرات فناوری دوگانه و دفاعی به این منطقه پایان می‌دهیم. با دستور ترامپ ما معافیت‌های داده شده به هنگ‌کنگ و وضعیت ویژه این دولتشهر را حذف می‌کنیم.» آمریکا در اقدامی دیگر همچنین از افزایش حضور نظامی خود در آب‌های اقیانوس‌های هند و آرام در بحبوحه تشدید تنش با چین خبر داده است.
چین اما این واکنش‌‌ها را بی‌پاسخ نگذاشت. به گزارش فارس، مقامات چینی ضمن رد ادعاهای آمریکا درخصوص نقض حقوق بشر در این کشور، خطاب به مقامات کاخ سفید گفتند «به وضعیت تبعیض نژادی در کشور خودتان رسیدگی کنید» و «بگذارید مردمتان نفس بکشند.» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تأکید کرد، پکن هیچ هراسی از تحریم‎ هنگ‌کنگ توسط آمریکا ندارد و با اتخاذ اقدامات متقابل، قاطعانه از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.
این تنها پاسخ‌ چینی‌ها نبود. «ژانگ شیائومینگ» رئیس‌امور «هنگ کنگ» و «ماکائو» در چین نیز روز چهارشنبه در واکنش به اقدامات کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا در «آماده‌‌سازی پاسخی هماهنگ به پکن» در پی تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ تأکید کرد، مسئله هنگ کنگ به منتقدان خارجی ربطی ندارد.
گفتنی است، چین که مدت‌هاست در جنگ اقتصادی با آمریکاست، حالا قصد دارد این جنگ را در میدان سیاست پی بگیرد و به نظر هم نمی‌رسد قصد کوتاه آمدن داشته باشد. البته باید توجه کرد که امکان رویارویی نظامی و بازتولید چیزی شبیه «جنگ سرد» محتمل به نظر نمی‌رسد، چرا که طرفین این دعوا علی‌رغم شکاف‌های جدی، تجارت اقتصادی و پیوندهای مالیِ وسیعی دارند که به نظر می‌رسد، مانع از رویارویی تمام عیار طرفین خواهد شد.