kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

افزایش قیمت مسکن در سال آینده کمتر از تورم خواهد بود

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد افزایش قیمت مسکن در سال 99 در حد زیر خط تورم خواهد بود.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که دلیل رشد قیمت مسکن در دی‌ماه و بهمن‌ماه طبق گزارش بانک مرکزی چیست، گفت: پیشوازی متقاضیان مسکن از خرید مسکن چه برای خرید و چه برای سرمایه‌گذاری باعث شد تا بعد از افزایش تعداد معاملات مسکن، مالکان با دیدن افزایش تقاضا قیمت‌های خود را بالا ببرند.
وی با تأکید بر اینکه میزان رشد قیمت مسکن نسبت به میزان افزایش معاملات کمتر بود، افزود: حجم معاملات مسکن این روزها به‌دلیل اینکه مالکان مسکن از ورود متقاضیان خرید مسکن به‌دلیل ‌ترس از شیوع ویروس کرونا خودداری می‌کنند کاهش یافته است.
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی از وضعیت قیمت مسکن در سال 99 چگونه خواهد بود، گفت: بازار مسکن در فروردین‌ماه سال آینده به‌دلیل تعطیلی بازارها ثبات خواهد داشت، اما در اردیبهشت‌ماه قیمت‌ها خود را پیدا خواهد کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد.
عقبایی اضافه کرد: اما آنچه که مشخص است این است که افزایش قیمت مسکن در سال 99 در حد زیر خط تورم خواهد بود و این به معنی این است که اگر خط تورم 30 درصد باشد، قیمت مسکن بسیار پایین‌تر از این عدد یعنی در حدود 15 تا 20 درصد رشد خواهد کرد.
 به گفته وی، مسکن مثل سایر کالاها نیست که بلافاصله بخواهد نسبت به این افزایش نرخ ارز واکنش نشان دهد، یعنی اگر نرخ دلار آمریکا همین‌طور این افزایش را ادامه دهد و پایدار باقی بماند قیمت مسکن حداقل دو یا سه ماه دیگر به این افزایش نرخ ارز واکنش نشان خواهد داد.
گفتنی است، بانک مرکزی دو روز پیش گزارش داد که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در بهمن ماه امسال 144/0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 44/4 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این‌باره، حسن محتشم، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران اظهار داشت: همه ساله با نزدیک شدن به پایان سال متقاضیان واقعی خرید مسکن و خریدارانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند تلاش می‌کنند که به تورم سال آینده برخورد نکنند به همین منظور در تدارک خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال برمی‌آیند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا رشد نرخ ارز می‌تواند با توجه به کاهش قدرت خرید مسکن قیمت را در بازار مسکن افزایش دهد اظهار داشت: ‌ترس و واهمه از کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا بخش کوچکی از سرمایه‌ها به همت بخش مسکن کوچ کند، پس وقتی تقاضا در بازار مسکن افزایش می‌یابد قیمت‌ها نیز ناگزیر از سوی مالکان رشد می‌کند.