kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
در پی بارش‌های اخیر اتفاق افتاد

رشد 6 میلیارد متر مکعبی ورودی آب به سدهای کشور



مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد که بارش‌های چند روز گذشته و ادامه آن تا هفته آینده باعث خواهد شد ورودی سدهای کشور به میزان شش میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های اخیر باعث بهتر شدن وضعیت سدها شده است، گفت: بارش‌های چند روز اخیر و ادامه‌دار آن تا چند روز آینده باعث خواهد شد تا وضعیت و حجم مخازن سدهای کشور بهتر شود به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا مخازن سدها از 28 میلیارد متر مکعب کنونی به 32 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
وی اشاره کرد: قبل از سیلاب اخیر به‌طور متوسط 48 درصد مخازن سدها خالی بود اما با این بارش‌ها می‌توان گفت که 52 درصد مخازن سدها پر خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: برآوردها به این شکل خواهد بود که جبهه قوی پربارشی تا پایان امسال نداشته باشیم البته سازمان هواشناسی معمولا زودتر از یک هفته پیش‌بینی خود را اعلام می‌کند.
حاج رسولی‌ها یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه بیش از حد نرمال باشد اما موضوعی که باید به آن اذعان کرد این است که بارش‌های اخیر متوسط بارش‌ها را حدود هفت درصد افزایش داد و از 165 میلی متر به 172 میلی متر رساند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌ها و سیلاب اخیر مشکلی برای سدها ایجاد نخواهد کرد خاطر نشان کرد: سیلاب‌ها معمولا از فروردین ماه و اردیبهشت ماه آغاز می‌شود؛ هر چند این روزها به دلیل برودت هوا اکثر بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف بوده است پس چون جریانات سطحی خیلی بالا نیست مشکلی از بابت سیلاب برای سدها نخواهیم داشت.
افزایش 2 میلیون متر مکعبی سدهای تهران
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم درباره بارش‌های روزهای پایانی هفته گذشته، خبر داد: در 48 ساعت گذشته بارش ها باعث شد تا میزان حجم ذخایر سدها با دو میلیون متر مکعب افزایش به 610 میلیون متر مکعب برسد و این آمار و حجم ذخیره در سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال گذشته حدود 25 میلیون متر مکعب بیشتر است.
سیدحسن رضوی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای سیلاب احتمالی صورت گرفته است گفت: در اغلب سدهای تهران به دلیل اینکه در آن مناطق بارش‌ها به صورت برف است به احتمال زیاد از فروردین ماه و اردیبهشت ماه با آب شدن برف این سدها پر از آب می‌شوند بنابراین 400 میلیون متر مکعب آب از سدهای پنج گانه تهران را خالی نگه داشته‌ایم تا مدیریت سیلاب را انجام دهیم.
وی افزود: در حال حاضر نیز 200 میلیون متر مکعب آب از سدهای پنج گانه تهران را برای تغذیه مصنوعی دشت‌های شهریار و ورامین رهاسازی کرده‌ایم.