kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
بر اساس بررسی‌ها

صادرات گاز در سایه خواب سنگین وزارت نفت صفر می‌شود

سیاست افزایش صادرات گاز به کشورهای همسایه، تاکنون مورد غفلت و بی‌توجهی وزیر نفت و تیم همراهش قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایران به عنوان دومین دارنده منابع گاز دنیا می‌تواند به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار صادرات گاز در منطقه نقش‌آفرینی کند. اهمیت این موضوع زمانی خواهد بود که بدانیم بر اساس اکثر پیش‌بینی‌ها گاز طبیعی بیشترین رشد تقاضا را در سال‌های آتی تا ۲۰۴۰ خواهد داشت. لذا صادرات گاز باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد؛ امری که تاکنون در سایه غفلت این وزارتخانه عدم‌النفع‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.
بررسی عملکرد وزارت نفت در حوزه صادرات گاز نشان از غفلت این وزارتخانه از بهره‌مندی از این نعمت خدادادی است. تاکنون شش قرارداد گازی بین ایران و سایر کشورها برقرار شده که بررسی هر کدام از این قراردادها نشان می دهد در صورتی که وزارت نفت به زودی اقدامی در این حوزه انجام ندهد طی پنج الی شش سال آینده ایران برای همیشه از بازار گاز منطقه حذف خواهد شد. یکی از قراردادهای گازی ایران با کشور ترکیه است که تا سال 1405 اعتبار دارد. اما طی سال‌های گذشته تلاشی برای تداوم و یا افزایش صادرات گاز به این کشور برای سال‌های بعد از 1405 صورت نگرفته است. این در حالی است که ترکیه عزمی جدی برای رهایی از وابستگی به گاز ایران داشته و در این راستا اقدامات موثری انجام داده است.
سیدعلی نصر کارشناس انرژی در این زمینه می‌گوید: «در صورت انفعال وزارت نفت احتمال حذف ایران از بازار ترکیه هم وجود دارد». در این بین اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق خط لوله صلح نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. طبق این قرارداد تاریخ آغاز تحویل گاز از ایران به پاکستان سال 2014 و حجم گاز صادراتی هشت میلیارد متر مکعب تعیین شده است. قبل از وزارت بیژن زنگنه، پروژه‌ احداث خط لوله در ایران در حال پیشرفت و اتمام بود؛ اما با آمدن ایشان به وزارت نفت، احداث این خط لوله در سال 93 و در 200 کیلومتری مرز پاکستان (ایرانشهر) متوقف شده است. یکی دیگر از قراردادهای صادرات گاز ایران با کشور عراق است. در این زمینه، سیدعلی نصر، کارشناس انرژی می‌گوید: «در ماه گذشته متاسفانه به دلیل مشکلات فنی صادرات گاز ایران به روی عراق قطع گردید که این موضوع موجب می‌شود جایگاه ایران در بازار گاز به عنوان یک تامین‌کننده مطمئن خدشه‌دار گردیده و عملا این موضوع برای قراردادهای دیگر صادرات گاز کشور که درحال پیگیری است اثر بگذارد». کارشناسان معتقدند که عملکرد ناموفق وزارت نفت در بازار گاز ناشی از سیاست اشتباه این وزارتخانه در استفاده از این منبع با ارزش در حوزه‌های مختلف دارد. طبق این سیاست اولویت مصرف گاز، استفاده از این گاز در بخش خانگی است و صادرات گاز در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.