kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
نشریه آمریکایی «نیشن»:

خون سردار سلیمانی تا سال‌ها آمریکا را در منطقه تعقیب خواهد کرد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: ترامپ با ترور مهم‌ترین ژنرال ایران، شهید جدیدی را در خاورمیانه به وجود آورد که بدون شک خون او تا سال‌ها آمریکا را در منطقه تعقیب خواهد کرد.

نشریه آمریکایی «نیشن» نوشت: 5 ژانویه، دو روز پس از آنكه دولت ترامپ فرمان ترور سردار قاسم سلیمانی را به وسیله حمله هواپیمای بدون سرنشین در بغداد صادر كرد، پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریكایی از این کشور رای داد. در ساعات اولیه 8 ژانویه، ایران به تلافی ترور  سردار سلیمانی بیش از 20 موشک به سمت دو پایگاه عراق که در آن سربازان آمریکایی حضور داشتند، شلیک کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه ترامپ تصمیم گرفت که حمله موشکی ایران را تلافی نکند و مانع از بروز جنگی گسترده شود اما تصمیم وی برای ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس به‌عنوان بازوی عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون رئیس نیروهای بسیج مردمی عراق خود به اندازه کافی تنش‌زا بود. امروز ایران به هدف خودش که خروج آمریکایی‌ها از عراق است یک قدم نزدیک‌تر شده است.
ترامپ اخیرا در اظهارات خود داعش را دشمن طبیعی ایران خواند و گفت: ما یعنی ایران و آمریکا باید روی این موضوع و دیگر اولویت‌های مشترک‌مان با هم کار کنیم. با این حال آنچه که ترامپ طی دو هفته گذشته انجام داده از جمله ترور سلیمانی و ابومهدی المهندس خلاف این ادعا بوده چرا که این دو نفر از جمله پیشگامان مبارزه با داعش در منطقه بوده‌اند.
پارلمان عراق در قطعنامه اخیر خود از دولت نخست وزیر عادل عبدالمهدی می‌خواهد كه به توافق نامه همکاری نظامی با واشنگتن پایان دهد، براساس این توافق‌نامه آمریکا هزاران سرباز را در سال 2014 به عراق فرستاد تا در نبرد با داعش به این کشور کمک کنند. پس از آنکه داعش بسیاری از شهرهای شمالی عراق از جمله موصل را تصرف کردند سردار قاسم سلیمانی با تجهیز و بسیج کردن نیروها نقش عمده‌ای در جلوگیری از پیشروی این گروه به سمت بغداد ایفا کرد.
رهبران عراقی از اینکه آمریکا این حمله هواپیماهای بدون سرنشین را بدون اجازه آنها انجام داده، عصبانی بودند و این اقدام را نقض توافق‌نامه‌ای دانستند که طبق آن واشنگتن متعهد شده از خاک عراق برای حمله به سایر کشورها استفاده نکند. عبدالمهدی و مشاورانش کاری کردند که دولت ترامپ دیگر به نیروهای امنیتی عراق برای محافظت از سربازان آمریکایی در عراق اعتماد ندارد و به نظر می‌رسد عزیمت این سربازان تنها راه برای جلوگیری از درگیری بیشتر باشد. عبدالمهدی قبل از رای‌گیری به پارلمان عراق گفت: آنچه اتفاق افتاد یک ترور سیاسی بود. عراق نمی‌تواند این را بپذیرد.
نیروی قدس به فرماندهی سردار سلیمانی نقش بسیار مهمی در مبارزه با داعش داشتند. بسیاری از عراقی‌ها معتقدند او نقش عمده‌ای در شکست داعش داشته و ایرانی‌ها هم بر این باورند که او در جلوگیری از عبور تروریست‌ها از مرز کشورشان و ایجاد ناامنی در داخل نقش مهمی بازی کرده است.
برای ایران قاسم سلیمانی یک قهرمان بود که منافع این کشور را در منطقه پیش می‌برد و توانسته بود عمق استراتژیک موثری ایجاد کند.
پس از ترور سردار سلیمانی، رهبران ایران علنا هدف خود که خروج آمریکا از عراق و سوریه و کل منطقه است را  ابراز داشتند. روز 8 ژانویه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به مواضع نظامی آمریکا در عراق، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در توئیتر خود نوشت که قاسم سلیمانی  قهرمانانه علیه داعش جنگیده است. وی همچنین افزود: جواب نهایی ما به ترور وی، بیرون کردن کلیه نیروهای آمریکایی از منطقه خواهد بود.
اکنون همه گروه‌های شبه‌نظامی منطقه که طی این سال‌ها توسط شخص سردار سلیمانی پرورش یافتند، به دنبال خونخواهی از او خواهند بود، در واقع ترامپ با ترور مهمترین ژنرال ایران، شهید جدیدی را در خاورمیانه به وجود آورد که بدون شک خون او تا سال‌ها آمریکا را در منطقه تعقیب خواهد کرد.