kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
اعتراض امضاکنندگان استيضاح

تعويق استيضاح غيرقانوني است هيئت رئيسه اجازه نداشت

استيضاح کنندگان وزير علوم روز گذشته طي جلسه‌اي بر خواست خود مبني بر استيضاح فرجي دانا تاکيد کردند.


در حالي که روز‌ها از ارائه استيضاح وزير علوم به هيئت رئيسه مجلس با 60 امضا مي‌گذرد، روز دوشنبه اعلام شد هيئت رئيسه مجلس مهلتي يک ماهه به فرجي دانا داده تا برخي رويه ‌ها و تصميمات گذشته را جبران کند اما اين پايان کار ماجراي استيضاح نبود و نمايندگان استيضاح کننده روز گذشته طي جلسه‌اي، تاکيد کردند همچنان بر خواسته خود پافشاري دارند و هيئت رئيسه اجازه ندارد به جاي آنان تصميم گرفته و استيضاح را به تعويق اندازد.
جبار کوچکي‌نژاد، نماينده مردم رشت در مجلس درباره جزئيات جلسه ديروز استيضاح‌کنندگان وزير علوم، اظهار داشت: در اين جلسه پيشنهاد آقاي لاريجاني مبني بر اينکه اين استيضاح يکماه به تاخير بيفتد، مطرح شد و نمايندگان ديدگاه‌هاي خود را در اين باره مطرح کردند. وي افزود: 51 نماينده امضاءکننده استيضاح در جلسه حضور داشتند، اما حتي يک نماينده هم امضاي خود را پس نگرفت.
اين نماينده مجلس ادامه داد: در نهايت در اين جلسه رأي‌گيري شد و نتيجه آن شد که نمايندگان رئيس جلسه را متقاعد کنند که اين استيضاح را اعلام وصول کند و مطابق قانون بايد اين اتفاق بيافتد.
کوچکي‌نژاد در گفت و گو با مهر خاطر نشان کرد: همه امضاءکنندگان استيضاح وزير علوم همچنان اصرار به استيضاح دارند.
در جلسه دوشنبه چه گذشت؟
فرهاد بشيري عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و از حاضران در جلسه وزير علوم با رئيس مجلس و همچنين تعدادي از استيضاح‌کنندگان در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به جلسه روز دوشنبه گفت: در اين جلسه علي لاريجاني، محمدحسن ابوترابي‌فرد، محمدرضا باهنر، غلامعلي حدادعادل، محمدمهدي زاهدي، عباس مقتدايي، قاسم جعفري و بنده و از استيضاح‌کنندگان نيز عليرضا زاکاني و علي‌اصغر زارعي و از طرف ديگر رضا فرجي دانا وزير علوم و سعدالله نصيري قيداري معاون پارلماني وزير علوم به‌دعوت رياست مجلس در اين جلسه حضور داشتند.
وي با بيان اينکه اين جلسه حدود 3 ساعت به طول انجاميد، گفت: در اين جلسه بحث‌هايي که مدنظر نمايندگان بود و نگراني‌هايي که داشتند، مطرح و تصميم بر اين شد که وزير علوم اين موارد را پيگيري و اقدام کند.
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان کرد: آقايان حدادعادل و ابوترابي‌فرد پيشنهاد دادند که به وزير علوم يک ماه فرصت داده شود تا فرجي دانا اين مسائل را پيگيري کند و وقتي نظر مجلس اين بود که وقتي وزير علوم مي‌خواهد مشکلات را حل کند، با دادن زمان چنين اتفاقاتي بيفتد. اما آنچه از نظر قانوني مهم است، نظر استيضاح‌کنندگان است و وقتي استيضاح تهيه مي‌شود قاعدتاً بايد طبق نظر آن‌ها اقدام شود.
بشيري خاطرنشان کرد: وزير علوم تعهد داد که نسبت به انجام مواردي اقدام کند از جمله اينکه نيروهايي به کار گرفته شده‌اند و صلاحيت آن‌ها به تأييد دستگاه‌هاي مسئول نمي‌رسد، آن‌ها را برکنار کند. وزير علوم گفت: «اگر صلاحيت اين افراد تأييد نشود، حتماً عذر آن‌ها را خواهم خواست» لذا در جلسه من حيث المجموع، جمع به اين نتيجه رسيد که يک ماه به وزير علوم فرصت دهد.
وي با بيان اينکه از استيضاح‌کنندگان تنها زاکاني و زارعي در اين جلسه حضور داشتند، افزود: آقايان زاکاني و زارعي در جلسه گفتند که ما از طرف خودمان حرف مي‌زنيم و نمايندگي از طرف استيضاح‌کنندگان نداريم.
توقف استيضاح قانوني نيست
اعتراض به مهلت يک ماهه هيئت رئيسه به وزير علوم، در صحن علني مجلس نيز بازتاب يافت.
الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس طي اخطاري با اشاره به جلسه روز دوشنبه رئيس مجلس و جمعي از استيضاح کنندگان با وزير علوم گفت:  مطلع شديم که آقاي لاريجاني با تعدادي از نمايندگاني که حتي طرح استيضاح وزير علوم را امضا نکرده‌اند و يکي دو نفر از امضا‌ کنندگان جلسه‌اي را با وزير علوم داشته‌اند و قول و قرارهايي گذاشته‌اند که برگزاري چنين جلساتي و گذاشتن قول و قرار نه در آيين‌نامه و نه در قوانين ديگر هيچ وجاهتي ندارد و وقتي استيضاح اعلام وصول شد، تنها در صورتي از دستور کار خارج مي‌شود که امضا کنندگان طرح استيضاح، امضاهاي خود را پس بگيرند. در حالي که هيچ‌کدام از امضا کنندگان طرح استيضاح وزير علوم امضاي خود را پس نگرفته‌اند.
اين نماينده مجلس بر همين اساس تأکيد کرد: ما در مجلس به هيچ عنوان نمي‌پذيريم که به‌صورت گزينشي تعدادي از نمايندگان را جمع کنند و از طرف همه استيضاح‌کنندگان تصميم بگيرند و اگر قرار بود چنين جلسه‌اي برگزار شود بايد هر ?? نفر نماينده‌اي که طرح استيضاح را امضاء کردند، دعوت شوند و نظر آن‌ها استماع شود و پس از بحث اگر به اين جمع‌بندي رسيدند آن زمان عمل کنند نه اينکه ? نفر از استيضاح کنندگان و ? نفر از نمايندگان ديگر که طرح استيضاح را امضا نکرده‌اند با رئيس و معاونينش بنشينند و براي کل استيضاح کنندگان تصميم بگيرند.
وي خطاب به محمدرضا باهنر که رياست جلسه علني را بره‌عهده داشت گفت: هيئت رئيسه سوگند خورده است که برخلاف آيين‌نامه کاري را انجام ندهند بنابراين نبايد اجازه مي‌داديم استيضاحي که تحويل هيئت رئيسه شده و ? بار هم از تريبون صحن علني مجلس اعلام شده که اين استيضاح تحويل هيئت رئيسه شده و رئيس جلسه هم عنوان کرده که اين طرح استيضاح تعيين تکليف مي‌شود، به تأخير بيفتد. اين موضوع خلاف آيين‌نامه است و بايد ابتدا از سوي هيئت رئيسه اعلام وصول شود و اگر قرار است اتفاقي بيفتد، روال قانوني و طبيعي خود را طي کند.
اين نماينده مجلس بر همين اساس گفت: روال طبيعي آن اين است که پس از اعلام وصول طرح استيضاح از سوي هيئت رئيسه جلسه‌اي با حضور تمام استيضاح کنندگان برگزار شود و اگر در آن جلسه نمايندگان خواهان استيضاح قانع شدند، امضاي خود را پس مي‌گيرند اما اگر عده‌اي بخواهند از سوي قاطبه نمايندگان تصميمي بگيرند و سپس رسانه‌اي کنند و بگويند جلسه‌اي گذاشته شد و طرح استيضاح يک ماه به تعويق افتاد، چنين اجازه‌اي نه به رئيس مجلس و نه به نواب رئيس و نه به هيچ‌کدام از رؤساي کميسيون‌‌ها داده نشده که از سوي همه بخواهند تصميم بگيرند.
محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس که در غياب علي لاريجاني و حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد رياست صحن علني را بر عهده داشت در پاسخ به اين اخطار نادران گفت: ما دنبال اين هستيم که تکليف مسئله استيضاح روشن شود و ترجيح ما اين است که اقداماتي که درباره وزرايي که اصول مورد قبول مجلس را رعايت نمي‌کنند، انجام شود با يک وفاق کامل صورت گيرد و مجلس با يک تصميم مشترک عمل کند اما باز هم امروز اگر تصميم استيضاح‌کنندگان پابرجا بود به ما نتيجه را اعلام کنند، ما به درخواست آن‌ها عمل مي‌کنيم.
گفتني است، اعتراض نادران و پاسخ باهنر پيش از برگزاري جلسه استيضاح کنندگان بوده و با توجه به نتايج جلسه مذکور و اصرار نمايندگان به استيضاح فرجي دانا، بايد ديد آيا همچنان هيئت رئيسه مجلس مانع از اين اقدام خواهد شد.