دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی:
سوخت مورد نیاز کشتیهای ایرانی تامین است
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی که چندی قبل از سهلانگاری وزارت نفت در تأمین سوخت مخصوص کشتیرانی خبر داده بود، اعلام کرد که با پیگیریهای به عمل آمده، سوخت کمسولفور کشتیها فعلا تامین شده است.
یحیی ضیایی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیها فعلا تامین شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که مصرف سوخت کمسولفور کشتیها (کشتیرانی و نفتکش) چه میزانی است، افزود: میزان مصرف به سفر کشتیها بستگی دارد. بر اساس پیگیری انجام شده از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، سوخت این شرکتها تامین شده است.
این مسئول بیان کرد: به گفته این شرکتها،هم اکنون در مخازن سوخت کمسولفور در حال ذخیرهسازی است.
بر اساس این گزارش، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی اوایل ماه جاری با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم درصد سولفور گفته بود: بر اساس مصوبه آیمو در سال 2005 و مطابق ضمیمه 6 کنوانسیون مارپل باید سوخت 3/5 درصد مصرفی کشتیها به نیمدرصد سولفور کاهش یابد.
ضیایی با بیان اینکه این مصوبه از 11 دی امسال (اول ژانویه 2020) برای تمام کشورها لازمالاجراست، یادآور شد: طی سالهای اخیر مکاتبات بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تولید سوخت کم سولفور انجام شده اما متاسفانه وزارت نفت در این قضیه سهلانگاری کرد و آن را پشت گوش انداخت.
وی عنوان کرد: در مکاتبات عدیده با معاون اول رئیسجمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس و ... اهمیت موضوع تولید سوخت کمسولفور نیم درصدی را مورد تاکید قرار دادیم. بهدنبال این اقدامات نمایندگان مجلس در برابر این مسئله حساس شدند و وزیر نفت را به مجلس فراخواندند.
این مسئول افزود: پس از این بود که با فشار نمایندگان مجلس، وزارت نفت، تولید سوخت کم سولفور را در دستور کار قرار داد، اما این کار وزارت نفت مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
ضیایی تنها راه عدم وابستگی به خارج در تأمین سوخت کم سولفور نیم درصد را تولید آن در داخل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پالایشگاههای شازند، اصفهان و آبادان زیرساخت تولید سوخت کم سولفور با گوگرد نیمدرصد را دارد، در این راستا با شورای عالی امنیت ملی مکاتبه میکنیم تا وزارت نفت را ملزم به تولید این سوخت در پالایشگاه اصفهان و آبادان بکند، ضمن اینکه از سازمان بنادر و دریانوردی میخواهیم برای کشتیهایی که در داخل خلیج فارس کاپوتاژ میکنند بهمدت یک سال تنفس برای اجرای آیمو در نظر بگیرد.
وی بیان کرد: اگر سوخت کمسولفور کشتیرانیها تأمین نشود بهدلیل سهلانگاری وزارت نفت، قیمت تمامشده کالاهای اساسی 1/5 برابر میشود.
ضیایی گفت: ایران در حال حاضر 95 شناور نفتکش 100 تا 500 هزار تنی، 130 فروند کشتی کانتینری و حدود 40 فروند کشتی متعلق به بخش خصوصی دارد.