kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲

سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به کمک‌های مردمی و دولتی نیازمندند



 سرویس شهرستان‌ها‌:
بارندگی بی‌سابقه در چند روز گذشته در سیستان و بلوچستان که به طغیان رودخانه‌های محلی و جاری شدن سیلاب در این استان منجر شد آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی، امور زیربنایی و واحدهای مسکونی مردم وارد کرد و به علت قطع راه‌های ارتباطی بسیاری از روستاها امکان امدادرسانی در ۲ روز نخست با مشکل رو‌به‌رو بود.
بارندگی و سیل ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان آثاری از تخریب و نابودی و خسارت بر منازل، ابنیه، زیرساخت‌ها، مزارع و باغات مردم برجا گذاشت‌.
این سیل ویرانگر اگر چه باعث پرشدن سدها و بندها و هوتک‌های منطقه شد و مناطق تشنه را سیراب کرد اما در مدت کوتاهی برای مردم روستایی و کشاورز غم و غصه، را به همراه آورد.
عمق فاجعه این سیل به حدی است که با گذشت ۶ روز از بارندگی همچنان از مجموع ۸۹۰ روستا که راه ارتباطی آنها قطع شده بود ۵۰۰ روستا بازگشایی و همچنان امدادرسانی به ۳۹۰ روستا از طریق بالگرد و قایق‌های امدادی در حال انجام است.
همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است و تنها ۹۳ روستا از مجموع ۲۴۵ روستای سیل‌زده شبکه آبرسانی آنها به شرایط عادی بازگشته است.
سیستان و بلوچستان پس از تحمل ۲۰ سال خشکسالی پی‌در‌پی که عدم توازن در میزان آب و در نتیجه کمبود این مایه حیات، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب‌های سطحی و زیرزمینی و بروز پدیده‌های مختلف نظیر توفان ریزگردها را برای آن به همراه داشت و مردمانش را که اکثرا کشاورز و دامدار بودند بیکار کرده بود هم اینک با سیلابی غیر منتظره روبه رو شد که خسارت‌های عمیقی را در بخش‌های مختلف استان برجا گذاشت.  
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان سیل زدگان ۱۴ شهرستان این استان نیاز مبرم و فوری به مواد غذایی و وسایل گرمایشی دارند.
رسول راشکی اقلام غذایی نظیر انواع کنسروجات، خرما، برنج و روغن و اقلام زیستی نظیر پتو و موکت و اقلام گرمایشی مانند چراغ آترا  را از مهم‌ترین نیازهای سیل زدگان استان عنوان کرد.
وی گفت: هموطنان گرامی می‌توانند کمک‌های غیرنقدی خود را به پایگاه‌های جمعیت هلال احمر استان و کمک نقدی خود را از طریق شمار‌ه‌گیری #۵۴*۱۱۲*  و شماره حساب ۵۲۶۳۶۳۶۳۵۳ نزد بانک ملت شعبه امام علی(ع) بنام کمک‌های خیری جمعیت هلال احمر استان واریز کنند.
در استان البرز بسیج سازندگی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سیل‌زدگان فراخوان فوری داد.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام هم گفت: پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی استان برای ارسال به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف دایر شده است.
مدیر اجرایی موکب احباب‌الرضا(ع) ورامین نیز از آمادگی مردم این شهرستان برای برپای موکب در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌ و بلوچستان خبر داد و  اعضای شورای اسلامی شهر تهران شهرداری را مکلف کردند که مبلغ یکصد میلیارد ریال به سیل‌زدگان کمک کند.
آستان قدس رضوی ارائه خدمات مختلف امدادی و رفاهی لازم را برای کمک فوری به شهروندان آسیب‌دیده از حادثه طبیعی سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده است.
استاندار خراسان جنوبی
 از آمادگی کمک‌رسانی
به مناطق سیل‌زده این استان خبر داد
مسئول ستاد عتبات‌عالیات آبادان گفت: ۳۵ موکب از آبادان و خرمشهر برای حضور و کمک‌رسانی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کردند.
استاندار مرکزی نیز در بخشنامه‌ای خطاب به اعضای شورای اداری استان، بر بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات موجود در استان برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان تاکید کرد.
فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: ۳۰ تن ملزومات ضروری شامل بسته‌های غذایی، وسایل گرمایشی و پوشاک برای سیل‌زدگان بخش زرآباد کنارک از سوی این منطقه تهیه و تحویل روستاهای سیل‌زده کنارک و چابهار شد.
دریادار دوم عرشه مصطفی تاج‌الدینی اظهار داشت:  ۹۰ نفر از کارکنان پایور و وظیفه برای کمک به سیل‌زدگان در روستاها و بخش‌های شهرستان کنارک و چابهار
اعزام شدند.
وی افزود:  ۶ نفر از اهالی شهر زرآباد از توابع شهرستان کنارک در سیلاب با اعزام به موقع و سریع بالگرد منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش مستقر در کنارک نجات یافتند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون محور کنارک به جاسک در پی شکستگی جاده بر اثر طغیان رودخانه‌ها بسته است.
بالگرد یگان هوادریای منطقه با کمک تکاوران و بومیان بخش زرآباد، از اهالی روستا که راه ارتباطی شان با شهرستان و نقاط دیگر براثر جاری شدن سیل بسته شده بود، بسته‌های غذایی ،پوشاک، بهداشتی ودرمانی ارسال کردند.
 وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه نیز با اعزام بالگردهای Mi-۱۷ و ارسال تجهیزات و نیروهای امدادی به مناطق سیل‌زده، نسبت به امدادرسانی به این مناطق اقدام کرد.
تعدادی از اهالی سیل‌زده آق‌قلا که همچنان در چادر زندگی می‌کنند و برخی از آنها نیازمند دریافت کمک هستند هم پس از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و نیاز مردم این مناطق به کمک‌های ضروری، در حد توان خود به یاری سیل‌زدگان شتافتند.
٩ روستاى جاسک به «جزیره‌»
تبدیل شده‌ است
فرماندار شهرستان بندرجاسک گفت: ٩ روستاى شهرستان جاسک جزیره‌اى شده‌اند و راه ارتباطى با آنها کاملا قطع است.
محمد رادمهر ، اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز مردم در این شرایط، اقلام و لوازم منزل است چراکه بسیارى از مایحتاج زندگى مردم را سیل از بین برده است.
وى با بیان اینکه منازل روستائیان به بازسازى نیاز دارد، افزود: هنوز تعدادى از روستاها آب و برق ندارند و تاکنون تنها برق ٢٠ روستا وصل شده است.
وى ادامه داد: این روستاها بایستى ساماندهى شوند و باید به‌طور کامل جابه‌جا شوند چراکه مطالبه خود مردم است که نیاز است کار کارشناسى و فنى در این زمینه صورت بگیرد و مکانى جدید براى آنها جانمایى تا بتوانیم به‌طور دائم این روستاها را به جاى دیگرى منتقل کنیم.
فرماندار جاسک به امدادرسانى ایده‌آل از سوى ستاد بحران استان، سپاه، ارتش و جمعیت هلال احمر‌اشاره کرد و افزود: مناطق صعب‌العبور توسط بالگردهاى نظامى و هلال احمر امدادرسانى شد.
آشپزخانه‌های سیار آستان قدس
در سیستان و بلوچستان مستقر می‌شود
معاون محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی از استقرار آشپزخانه‌های سیار این نهاد در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبر داد.
حامد صادقی اظهار داشت: البسه گرم، پتو و وسایل گرمایشی نیاز اول مردم مناطق سیل زده است، که مقرر شد معاونت محرومیت‌زدائی آستان قدس رضوی با اختصاص مبلغ بیست میلیارد ریال این اقلام را تهیه و در اختیار مردم آسیب‌دیده نیک شهر قرار دهد.
سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی با بیان اینکه این معاونت به زودی 10 هزار تخته پتو در مناطق سیل زده توزیع خواهد کرد، گفت: برای تأمین غذای مردم آسیب‌دیده و همچنین نیروهای جهادی و خدمت‌رسان مستقر در منطقه، 2 آشپزخانه سیار به منطقه اعزام و به زودی نصب و راه‌اندازی خواهند شد.
همه مسیرهای ارتباطی
سیستان و بلوچستان بازگشایی شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک با فروکش کردن آب و تلاش راهداران تمامی محورهای اصلی و فرعی این استان باز و تردد در آنها به صورت عادی در جریان است.
عباسعلی ارجمندی‌، اظهار داشت: مسیر ارتباطی فنوج - کتیج - رمشک در جنوب این استان که براثر سیلاب اخیر بسته شده بود با فروکش کردن طغیان رودخانه هم‌اینک بازگشایی شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان  بیان کرد: در بارندگی‌های اخیر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی این استان دچار آسیب جدی شدند که نیازمند تخریب و ساخت مجدد هستند.
اختصاص اعتبارات ویژه
برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده نیکشهر و به‌ویژه بخش بنت اعتبارات ویژه‌ای اختصاص می‌دهد تا بخشی از زیرساخت‌های تخریب شده و خسارت‌های فراوان جبران شود.
 محمدجواد آذری‌جهرمی‌، با حضور در بخش بنت نیکشهر در جمع مردم سیل‌زده این بخش اظهار داشت: بخش بنت خسارت زیادی در بارندگی‌ها دیده به‌طوری‌که سیل بندها، واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی تخریب شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سیل‌بند محله کشکور شهر بنت بازدید و با مردم آسیب‌دیده شهر بنت، محله آسیب‌دیده حسین‌آباد و سپس روستای سی زده دستگرد بازدید کرد و قول اقدامات لازم برای پیگیری مشکلات را داد که در اسرع وقت اعتباری جهت رفع مشکلات بخش بنت مدنظر خواهد بود.
فرماندار نیکشهر نیز اظهار داشت: در بارندگی‌های ۲۰۰ میلی‌متری اخیر به زیرساخت‌های این شهرستان آسیب جدی وارد شده است.
ضیاالحق هاشمزهی گفت: سیلاب علاوه‌ بر قطع  راه، برق و تلفن روستاهای نیکشهر سبب از بین رفتن کشاورزی، تلف شدن دامها، تخریب خانه‌های روستائیان در بیش از ۳۰۰ روستا شد.
وی بیان کرد: پل بلپیر و پل رودخانه گنگ در محدوده روستای هیتان جاده نیکشهر به بنت تخریب و راه‌های مواصلاتی ۹۰ درصد روستاها به مرکز این شهرستان قطع شده است. فرماندار نیکشهر بر جبران خسارت میلیاردی سیلاب در شهرستان تاکید کرد و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع مشکلات مردم شد.
وی بر تخصیص ماشین‌آلات جدید و سنگین راه‌سازی به اداره راه و شهرسازی نیکشهر و اسپکه تاکید کرد و افزود: با چند‌گریدر و لودر و بولدزر کهنه و فرسوده نمی‌توان بازگشایی و تسطیح راه‌ها را انجام داد.
هاشمزهی ادامه داد: راه ارتباطی، برق و تلفن مردم حوزه توتان و محمدان بخش بنت، سفیدکوه و برخی از نقاط دیگر شهرستان نیکشهر قطع است و بازگشایی راه‌های ارتباطی مهم‌ترین دغدغه مردم این منطقه است.