kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
لاوروف:

آمریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد و انتظار دارد ایران به تعهدش پایبند باشد

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد و انتظار دارد ایران به تعهدش پایبند باشد.




سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار درباره تبعات رویکرد ضدایرانی آمریکا، گفت آمریکا نباید با ایران به عنوان کشوری با تمدن چند هزار ساله این‌گونه رفتار کند.
به نوشته خبرگزاری تاس، لاوروف در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: با ایران نمی‌توان با روشی که واشنگتن در پیش گرفته رفتار کرد. [آمریکا] نه تنها آشکارا منشور ملل متحد را نقض کرده و از اجرای یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل سر باز می‌زند، بلکه به شکلی بی‌ادبانه خواسته‌هایی را در برابر ایران قرار می‌دهد، آن هم در برابر کشوری با سنت، تمدن چندهزار ساله و عزت نفس.
وی در ادامه درخواست‌های آمریکا از ایران را «غیرمنطقی» توصیف کرد و افزود: در حقیقت، آمریکایی‌ها گفتند که این قطعنامه را اجرا نمی‌کنند در حالی که ایران باید تحت این قطعنامه انجام همه موارد خواسته شده را ادامه دهد. علاوه بر این، آمریکایی‌ها از دیگران که حق تجارت آزاد با ایران به آنها در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، داده شده، می‌خواهند تجارت با ایران را متوقف کنند.
به گزارش فارس، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: آمریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد و انتظار دارد ایران به تعهدش پایبند باشد.
گفت‌وگوی آژانس با ایران
رافائل گروسی، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌‌وگو با یک نشریه اتریشی گفت که مسیر گفت‌وگوها با ایران باز است، اما این روند نباید طولانی شود.
گروسی که با روزنامه اشتاندارد گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد رویکردش در قبال ایران، گفت: زمانی که می‌گویم می‌خواهم منصف باشم، [به این معنی است که] من هیچ برنامه یا سوگیری سیاسی ندارم. من باید بی‌طرف و بدون ارزش‌گذاری شخصی باشم. من میزان اثرگذاری گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه می‌تواند به چه چیزهایی منجر شود را می‌دانم. آژانس جنبه‌های بسیاری دارد. اما وقتی صحبت از حوزه بازرسی‌های اتمی می‌شود، ما تنها بازرس هستیم. ما وظیفه داریم با توجه به دستورالعمل‌ها اقدام کنیم. ما در جریان بازرسی‌هایمان، هیچ موضوعی را نادیده نخواهیم گرفت.