kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
در مراسم شاهدان شیدایی

یادبود ۲۱۵۹ شهید هنرمند برگزار شد

در مراسم «شاهدان شیدایی» از ۲۱۵۹ شهید هنرمند در ایام دفاع مقدس یاد شد.



بخش ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، مراسم «شاهدان شیدایی» که شنبه‌شب با حضور جمع کثیری از هنرمندان‌، فرهیختگان و مردم در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، از هنرمندان شهید دوران دفاع مقدس و تعدادی از هنرمندان انقلابی و متعهد تجلیل به عمل آمد.
سردار غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین، سخنران این مراسم بود که با ذکر خاطره‌ای از سال ۱۳۶۴ گفت: جلوه‌های هنر و آثار فاخر خلق شده توسط هنرمندان متعهد، نردبانی برای صعود، پلی برای عبور از سختی‌ها و راهی برای ادامه راه شهداست.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در دو هزار و ۸۸۸ روز دفاع مقدس مردم این سرزمین، ذخیره ارزشمندی برای آینده ایران عزیز فراهم شد. در هشت سال دفاع مقدس، ارزش‌های والای انسانی در اجزا و ابعاد متکثری خود را نمایاند، ارزش‌هایی که وقتی به قصه و روایت و الگو تبدیل می‌شوند، قدرت اکسیرگونه پیدا می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاریخ ایران‌زمین، تاریخ ‌اشراق و معنویت است و دوره تاریخی دفاع مقدس، فرصتی بود برای اینکه اقشار، اقوام و ادیان مختلف برای یک مسیر و یک فضا کنار هم قرار گیرند. بخشی از این اقشار، ایثارگران و شهدای هنرمند بودند که با هنر خویش در این هشت سال آمدند.
صالحی به تقدیم بیش از دو هزار و ۱۰۰ شهید هنرمند در کشورمان ‌اشاره کرد و گفت: در شعر و ادبیات بیش از ۶۰۰ شهید، در هنرهای تجسمی ۵۰۰ شهید، در هنرهای نمایشی ۵۰۰ شهید، در خوشنویسی ۳۰۰ شهید، در سینما ۱۳۰ شهید و در موسیقی ۸۰ شهید داشته‌ایم و امروز حجتی بر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و ادبیات هستند. هم زیست فردی و اجتماعی آنها آموختنی است، هم نوع نگاهی که به هنر و ادبیات داشتند.
همچنین امیر نصیربیگی رئیس ‌بسیج هنرمندان‌، شهادت را بزرگ‌ترین هنر شهیدان دانست و گفت: ۲۱۵۹ شهید هنرمند را در کنگره شهدای هنرمند شناسابی کرده‌ایم و امیدوارم با حضور خانواده شهدای هنرمند، هر سال بتوانیم همایش شاهدان شیدایی را برگزار کنیم.
مهدی چمران، برادر شهید مصطفی چمران نیز از این شهید به عنوان یک هنرمند یاد کرد و خاطره‌ای از مباحث هنری رهبر انقلاب با شهید چمران را تعریف کرد.
در بخش اول تجلیل‌ها از ‌خانواده‌های شهیدان محمد تنگستانی، جعفر پاو، مجید جباری شهیر، حجت‌الله یخچالی و علیرضا قدیمی تجلیل به عمل آمد. در بخش دوم تجلیل‌ها نیز از خانواده شهیدان فیروز حمیدی‌زاده، ارکان قدیمی، مجید غلامی، فریبرز یزدان‌شناس، هادی باغبانی، حمید زاهدی، ماشاءالله صفاری، عباس آقادادی، عبدالرضا مصلی‌نژاد و مصطفی چمران تقدیر به عمل آمد. در بخش پایانی هم، از خانواده‌های شهیدان علی اصغر فلاح، جواد اسدی، ابراهیم اصغرزاده، علی‌حسین ابراهیمی و سعید دروزی، تجلیل شد.
در ادامه مراسم از جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای ایران و همسر و فرزندش به طور ویژه تقدیر به عمل آمد. همچنین مرتضی سرهنگی چهره ماندگار ادبیات پایداری، محمد گلریز صدای ماندگار انقلاب و مسعود نجابتی از گرافیست‌های برجسته کشور تجلیل شدند.
در پایان، آثار مکتوب شهدای هنرمند نیز رونمایی شدند.
اجرای قطعه «مدافعان حرم» توسط علیرضا افتخاری‌، اجرای برنامه توسط مرشد محسن میرزاعلی و شعرخوانی ابوالفضل آقاسی فرزند مرحوم محمدرضا آقاسی از دیگر اتفاقات این مراسم بود.
گفتنی است، مراسم «شاهدان شیدایی» به همت مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان برگزار شد.