kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱

30 سال صادرات تصویر چرک از ایران به خارج!(اخبار ادبی و هنری)

از اواخر دهه شصت با سیاست‌گذاری پایه‌ریزی شده در معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، عمده آثاری که به جشنواره‌های خارجی ارسال می‌شدند، تصویری تلخ، سیاه و آزاردهنده از ایران ارائه می‌کردند و با اتکا به نمایش ضعف اقتصادی بنیادین در سطوح اجتماعی به جهانیان عرضه می‌شدند.



به گزارش مشرق، عبدالله اسفندیاری از مدیران بنیاد سینمایی فارابی در همان دوران برادرش امیر اسفندیاری را به این سازمان آورد و او آموزش‌های لازم را در کنار علیرضا شجاع‌نوری از سر گذارند و به تدریج بر عرصه بین‌الملل سینمای ایران سایه‌اش سنگین شد. نام امیر اسفندیاری بیش از دو دهه در تشکیل هسته تشکیلاتی برای انتخاب فیلم و ارسال به آکادمی ‌اسکار کاملاً روشن است، او سالیان متوالی واسطه بسیار مهمی ‌برای ارسال فیلم‌های ایران به جشنواره‌های جهانی و آکادمی ‌اسکار بود. وی علی‌رغم فعالیت بخش خصوصی همچنان چهره مهمی ‌در این حوزه به شمار می‌آید.
نکته جالب در کارنامه هدایت جشنواره‌ای امیر اسفندیاری این است که آثار طیف خاصی با نگاهی کاملاً مغایر با اهداف ملی در جشنواره‌ها توزیع می‌شود. متأسفانه با اینکه امیر اسفندیاری از سمت قبلی خود در بنیاد سینمایی فارابی عزل شده، اما همچنان به‌عنوان مشاور رئیس این بنیاد فعالیت می‌کند و هم‌زمان به‌عنوان معاون بین‌الملل جشنواره فجر کارش را آغاز می‌کند.