kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

159 خانوار دارای حداقل ۲ معلول در کردستان صاحبخانه شدند



معاون مشارکت‌های مردمی‌ و توانمندسازی بهزیستی کردستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده مابین بهزیستی، بنیاد مسکن، مسکن و شهرسازی بنیاد مستضعفان و خیرین مسکن ساز تاکنون ۱۵۹ خانوار دارای حداقل دو عضو معلول در استان صاحبخانه شده‌اند.
فرهاد عزیزی، اظهار داشت: از این تعداد ۳۳ خانوار شهری و ۱۲۶ خانوار نیز روستایی هستند که از زمان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تاکنون صاحبخانه شدند.
وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده برای ساخت واحدهای مسکونی در شهرها، مسکن و شهرسازی و در روستاها نیز بنیاد مسکن زمین رایگان در اختیار این خانوارها قرار داده است.
معاون مشارکت‌های مردمی ‌و توانمندسازی بهزیستی کردستان یادآور شد: همچنین خیرین مسکن‌ساز متولی ساخت این واحدهای مسکونی هستند و امتیازهای آب و برق و گاز واحدها نیز توسط ادارات خدمات‌رسان به‌صورت رایگان اعطا شد.
وی تأکید کرد: در راستای احداث این واحدها به هر خانوار شهری ۳۰۰ میلیون ریال و به هر خانوار روستایی نیز ۱۸۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده ضمن اینکه به هر خانوار شهری و روستایی تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه نیز تعلق گرفته است.
عزیزی با‌ اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲۱ خانوار شهری و روستایی دارای حداقل ۲ عضو معلول دیگر در استان پشت نوبت دریافت مسکن هستند، گفت: اکنون زمینه برای ساخت واحدهای روستایی فراهم است اما واحدهای شهری نیازمند تامین اعتبار است. وی اضافه کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده از این پس تسهیلات بلاعوض برای ساخت واحدهای مسکونی خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول شهری به ۶۰۰ میلیون ریال و خانوارهای روستایی به ۳۶۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است. معاون مشارکت‌های مردمی ‌و توانمندسازی بهزیستی کردستان در حاشیه این آیین نمادین گفته بود: در آستانه فرا رسیدن ۱۲ آذر روز جهانی معلولان در سراسر کشور یک هزار و ۵۷ واحد مسکونی ویژه معلولان با حضور قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.
عزیزی افزود: سهم استان کردستان از این تعداد واحد مسکونی مددجویی، ۱۸ واحد برای خانواده‌های دارای یک و دو عضو معلول است که در شهرهای سقز، بیجار، دهگلان، دیواندره و سروآباد احداث شده است.
وی اضافه کرد: برای احداث این واحدها، دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض از طریق بهزیستی، بنیاد مسکن، خیرین مسکن‌ساز و بنیاد مستضعفان و همچنین چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به این خانواده‌ها پرداخت شده است.
معاون مشارکت‌های مردمی ‌و توانمندسازی بهزیستی کردستان یادآور شد: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد، خانه‌دار کردن خانواده‌های دارای چند معلول است ضمن اینکه سال گذشته نیز واحدهای مسکونی دارای مشکل شهری و روستایی این خانواده‌ها نیز مناسب‌سازی شد.
۱۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت این استان است.