kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
در اعتراض به قانون ضد مسلمان

ناآرامی‌های هند وارد روز پنجم شد/معترضان شهرهای شرقی را به آتش کشیدند

طی 2 روز گذشته معترضان هندی به اعتراضات خود علیه قانون ضداسلامی ادامه داده‌اند و ده‌ها اتوبوس و دست‌کم شش ایستگاه راه‌آهن را در شرق این کشور به آتش کشیده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است دولت هند به صورت زیرپوستی مشغول اقداماتی علیه مسلمانان این کشور است که باعث خشم آنها شده است.



سرویس خارجی-

چندی پس از لغو خودمختاری و محاصره ایالت عمدتاً مسلمان‌نشین «جامو و کشمیر»، «بی‌.جی.پی»، حزب حاکمِ هند، «قانون شهروندی» را تصویب کرد که به موجب آن مسلمانان مهاجر شهروند محسوب نمی‌شدند و مجبور به ترک هند می‌شدند، البته سیاست‌پیشگان هند از جمله سفیر این کشور در تهران در مصاحبه با کیهان، با گفتن این که قانون مذکور در جهت مبارزه با مهاجرت غیرقانونی(مسلمان و غیرمسلمان) و... است اقدام خود را توجیه می‌کردند تا با خبری که چند روز پیش منتشر شد، صحیح نبودن این ادعاها روشن‌تر از پیش شد: «نمایندگان پارلمان هند چهارشنبه شب با ۱۲۵ رأی موافق در مقابل ۱۰۵ رأی مخالف، لایحه جنجالی اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان که به صورت غیرقانونی از پاکستان، بنگلادش و افغانستان به هند آمده بودند را به تصویب درآورد»! این یعنی قانون فوق فقط و فقط علیه «مسلمانان مهاجر» است و بقیه مهاجران می‌توانند تابعیت بگیرند!
مسلمانان هند آرام نیستند و دست به اعتراضاتی زده‌اند که گاهی به خشونت زیادی نیز کشیده شد. آن‌طور که «رویترز» گزارش داده، به گفته مقام‌های پلیس، معترضان روز شنبه دست‌کم ۱۵ اتوبوس را در ایالت «بنگال غربی»، واقع در ۲۰ کیلومتری مرکز این ایالت به آتش کشیدند و چندین ساعت ترافیک ایجاد کردند. دست‌کم نیمی از ایستگاه‌های راه‌آهن این ایالت دچار خسارت شده و به آتش کشیده شده‌اند و همین امر به لغو حرکت بسیاری از قطارها منجر شده است.
این اقدامات خشن همراه با تحصن که روز پنج‌شنبه از ایالت «آسام»، در شمال شرق هند آغاز شد و به درگیری خشونت‌آمیز میان پلیس و معترضان انجامید تاکنون ادامه داشته و به گزارش خبرگزاری «فرانسه» به نقل از مراکز درمانی محلی جان 2 نفر را گرفته و ۲۶ تن را در «آسام» مجروح کرده است که ظاهراً همه آن‌ها هدف تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. دانشجویان دانشگاه اسلامی «علیگر»، واقع در ایالت پرجمعیت «اوتارپرادش» واقع در شمال هند نیز علیه این قانون اعتراض و روز یکشنبه اعتراضاتی را با حضور مسلمانان برگزار کردند.