kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
یک مسئول وزارت کار:

ایام مقرری بیمه بیکاری برای بازنشستگی لحاظ می‌شود

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام کرد ایام مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کریم یاوری گفت: کارفرمایان، کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابه‌جایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید انجام دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورای‌ عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.
وی افزود: از ابتدای سال 1398 تاکنون بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت ‌اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از 9000 میلیارد تومان تسهیلات دریافت نمودند. همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60 درصد اجراء دارند، به آنان  تسهیلات  پرداخت می‌گردد.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ادامه داد: در سال 98 با حمایت‌های موثر از حدود 1000 بنگاه موجبات تثبیت حدود 240 هزار نفر شغل فراهم آمد؛ همچنین مسائل مربوط به حدود 1281 بنگاه مشکل‌دار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.
به گفته وی، بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و تأمین‌اجتماعی که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه از قبیل  سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و... بیکار می‌شوند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌گردند. تمامی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین‌اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی نیز مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌گردند.
این مقام مسئول بیان کرد: پیگیری برای ‌اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست‌اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری است در سال 1398 تا کنون حدود 15 هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری‌اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.
یاوری ادامه داد: در سال 1398 حدود 20 هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و بازآموزی و تجدید مهارت معرفی گردیده‌اند. هم‌اکنون حدود 255 هزار  نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌نمایند. کارگران مکلفند ظرف سی روز از تاریخ  بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد‌های تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای ‌اشتغال  به کار تخصصی یا مشابه  آن اعلام نمایند.
وی افزود: کارگران مجرد مشمول  قانون بیمه  بیکاری حداقل شش ماه و حداکثر 36 ماه و کارگران متاهل  و متکفل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه‌پردازی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند. ایام  مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌گردد.