kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
سخنگوی اتاق اصناف ایران:

خسارات‌ اصناف در دست بررسی است

سخنگوی اتاق اصناف ایران با تایید خسارات واردشده به واحدهای صنفی و خدماتی اصناف در سراسر کشور به علت اغتشاشات روزهای اخیر گفت: فعلا این آمار دسته‌بندی و تهیه نشده است.




مجتبی صفایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره میزان خسارت وارد شده به اصناف سراسر کشور بر اثر اغتشاشات چند روز اخیر، اظهارداشت: در حال حاضر در حال احصاء و دسته‌بندی میزان خسارت وارد شده به اصناف هستیم و آمار دقیقی در این رابطه تهیه نشده است.
وی افزود: در تهران تعدادی از واحدهای تولیدی آسیب جدی دیده‌اند اما آسیب‌های وارده به واحدها و بنگاه‌های صنفی در اطراف شهر تهران جدی‌تر بوده است.
سخنگوی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در اقصی نقاط کشور تخریب و آسیب به واحدهای صنفی گزارش شده است، گفت: اصناف به این دلیل معترضند و شکایات خود را به محاکم قضایی ارائه داده‌اند.
صفایی افزود: امیدواریم با توجه به قول مساعد ریاست قوه قضائیه شکایات این افراد به سرعت رسیدگی شود. وی ادامه داد: با توجه به عدم دسترسی ارتباط اینترنتی بین اتاق‌های اصناف سراسر کشور با اتاق اصناف ایران فعلا آمار دقیقی از میزان خسارت وارده به اصناف تهیه و دسته‌بندی نشده است اما به محض برقراری این ارتباط قطعا این آمار تهیه می‌شود.
گفتنی است، به دنبال اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در کشور که پس از اعلام افزایش قیمت بنزین به وقوع پیوست، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور به علت تخریب توسط آشوبگران دچار آسیب‌های مالی فراوانی شدند.  بر اساس اطلاعات واصله حدود 80 فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور بین 50 تا 100 درصد تخریب شده‌اند بطوری که آشوبگران یا در ابتدا اجناس موجود در فروشگاه‌ها را غارت و تخلیه کرده و سپس فروشگاه را آتش زده‌اند یا فروشگاه‌ها را با اجناس موجود بطور کامل آتش زده‌ و تخریب کرده‌اند.
اغلب این فروشگاه‌های آسیب‌دیده در شهرهای اطراف تهران از جمله مارلیک، پرند، شهریار، رباط کریم، فردیس، ملارد، شهرقدس، رباط کریم، ورامین، حسن‌آباد و...  قرار دارند. یک فروشگاه زنجیره‌ای هم در شرق تهران توسط اغتشاشگران دچار آسیب و خسارت مالی شدیدی شد. چند فروشگاه زنجیره‌ای هم در اصفهان، سرآسیاب ملارد، بعثت سنندج و دولت‌آباد کرمانشاه بر اثر حمله اغتشاشگران تخریب و به آتش کشیده شده است. براساس برآوردهای اولیه خسارت مالی ناشی از تخریب به فروشگاه‌های زنجیره‌های حدود 170 میلیارد تومان است.  در این برآورد مالی آسیب‌های جزئی به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور محاسبه نشده است.