kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
معاون وزیر نیرو:

2 سد جدید در بالادست خوزستان ساخته می‌شود



معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: ساخت سد بختیاری در بالادست حوزه دز و سد معشوره در بالادست حوزه کرخه در دستورکار وزارت نیرو است.
قاسم تقی‌زاده خامسی اظهار داشت: مطالعات سد بختیاری به اتمام رسیده و در یک دوره نیز به مناقصه رفته بود اما در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار متوقف شده که در صورت تامین اعتبار و یا تحقق فاینانس اجرای آن آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه ساخت سد معشوره آغاز شده است اظهار داشت: بعد از سیل اخیر، این سد نیاز به بازنگری داشته که در حال انجام است.
به گفته وی در محل قرارگیری سد معشوره روی رودخانه کشکان در سیل اخیر سیلاب با پیک پنج هزار مترمکعب بر ثانیه رخ داده بود که خسارت های زیادی داشت.
تقی‌زاده خامسی افزود: از ۵۰ میلیارد مترمکعب سدی که در کشور ساخته شده 23/5 میلیارد مترمکعب در خوزستان قرار دارد.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به تمهیدات وزارت نیرو برای مدیریت سیلاب احتمالی، اظهار داشت: سدها به اندازه کافی تخلیه شده تا جای بیشتری برای مدیریت سیلاب داشته باشد.
وی ادامه داد: بارش‌های امسال نرمال و کمتر از نرمال پیش بینی شده، اما به دلیل سیل پارسال، محافظه کارانه‌تر برخورد کردیم تا بتوانیم سیلاب احتمالی را کنترل کنیم.
وی گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خوزستان پیش بینی شده که بخشی از آن اختصاص یافته و بخشی نیز تا پایان سال تخصیص داده می‌شود که قسمتی از آن به شرکت‌های آب و فاضلاب داده شده است.