kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
وزارت ورزش اعلام کرد

پاسخ سؤالات مجلس را می‌دهیم انتخابات فدراسیون والیبال چهارشنبه برگزار می‌شود

انتخابات فدراسیون والیبال طبق اعلام قبلی وزارت ورزش و جوانان 29 آبان ماه برگزار می‌شود.



سرویس ورزشی-

انتخابات فدراسیون والیبال قطعا چهارشنبه هفته جاری 29 آبان ماه برگزار می‌شود. این جمله‌ای بود که دیروز اسبقیان یکی از مدیران وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کرد.
سید محمد شروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی گفت: با وجود صحبت‌هایی که در مورد انتخابات فدراسیون والیبال مطرح شده، هیچ تصمیمی مبنی بر لغو برگزاری آن در روز از پیش تعیین شده گرفته نشده است. وی تصریح کرد: تمام اقدامات برای برگزاری سرِ وقت این انتخابات انجام شده است. وزارت ورزش هیچ برنامه‌ای برای تعویق آن ندارد. انتخابات هم طبق برنامه روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود.
مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی تاکید کرد: ضمن احترام به کمیسیون اصل ۹۰ باید بگویم وزارت ورزش تعامل خوبی با مجلس داشته اما انتخابات در زمان اعلام شده انجام می‌شود. وزارت ورزش سؤالاتی را که کمیسیون دارد، با مستندات ارائه می‌دهد البته من سؤالاتی ندیدم. اگر سؤالات مطرح شود وزارت پاسخ می‌دهد.
اسبقیان در پاسخ به این سؤال که آیا کمیسیون اصل ۹۰ نامه‌ای به وزارت ورزش درباره تعویق انتخابات زده، عنوان کرد: من ندیدم شاید این نامه خدمت وزیر آمده باشد اما ارجاع نشده است.
اعتراض کمیسیون اصل 90
اعتراض‌ها به شیوه برگزاری انتخابات والیبال زمانی شدت گرفت که داورزنی حتی بعد از ثبت‌نام در انتخابات فدراسیون والیبال حاضر نشد استعفای خود را از معاونت وزارت ورزش اعلام کند. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که موجب اعتراض کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی قرار گرفت؛ به شکلی که اعضای این کمیسیون خواستار ابطال نام نویسی کاندیداها شدند.
در همین خصوص حتی یکی از نمایندگان مجلس به خبرگزاری مهر اعلام کرد استعفای داورزنی قانونی نیست و او باید بعد از ثبت‌نام در انتخابات استعفا می‌داد و برای برقراری عدالت ثبت‌نام‌ها باید دوباره انجام شود.
موافقت وزیر با استعفای داورزنی
البته بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دیروز یکی از مسئولان وزارت ورزش اعلام کرد که استعفای داورزنی از سوی وزیر ورزش پذیرفته شده است. مازیار ناظمی در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش گفت: استعفای معاون سابق قهرمانی بیستم آبان تقدیم وزیر شد و بیست و یک آبان مورد تایید قرار گرفت.
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان افزود: داورزنی از آن تاریخ در محل کار خود حضور ندارد و بزودی معاون جدید قهرمانی وزارتخانه معرفی خواهد شد.
شائبه‌هایی درباره انتخابات والیبال
شواهد امر نشان می‌دهد که عزم وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات والیبال جزم است اما شواهد امر نشان می‌دهد که برگزاری انتخابات این فدراسیون رویه عادی خود را طی نمی‌کند. یک‌شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ اسامی شش کاندیدا (محمود افشاردوست، محمدرضا رشیدی، محمدرضا داورزنی، احمد سعادتمند، افشین داوری و امیر حسین منظمی) برای حضور در مجمع انتخاباتی اعلام شد.
در حالی که طبق قوانین برگزاری مجامع فدراسیون‌های ورزشی (بند ۷ از ماده ۴ آیین‌نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس)، وزارت ورزش و جوانان موظف بود اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده را ۱۵ روز مانده به زمان برگزاری انتخابات اعلام کند، این اتفاق روی نداد تا نامزد‌ها فرصت کافی برای اعتراض و یا رایزنی با هیئت‌های استانی برای جمع کردن آرا را نداشته باشند. اسامی نامزد‌های تایید شده یک‌شنبه ۱۹ آبان ماه در فاصله ۱۰ روز مانده تا انتخابات منتشر شد تا به این ترتیب شاهد یک تخلف آیین‌نامه‌ای مشهود در بدو پروسه انتخابات باشیم.
موضوع دیگری که می‌تواند به عدم برنامه‌ریزی دقیق وزارت ورزش در مورد انتخابات والیبال اشاره کند، معرفی نشدن دبیر مجمع است. در حالی که علی فتاحی سرپرست فعلی ریاست فدراسیون والیبال، در زمان سرپرستی افشین داوری، به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون وظیفه ثبت‌نام از کاندیدا‌های والیبال را بر عهده داشت، اکنون همزمان سه سمت سرپرستی ریاست، سرپرستی دبیری و دبیر مجمع فدراسیون والیبال را بر عهده‌دارد.
این وضعیت در حالی است که پیش از این شاهد بوده‌ایم برای انتخابات سایر رشته‌ها، اگر فدراسیون دبیر داشت او را به عنوان دبیر مجمع انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت وزارت ورزش فردی را به عنوان دبیر مجمع انتخاب می‌کرد.