kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
نایب‌رئیس‌اتحادیه املاک:

قیمت واحدهای کوچک مسکن تا 30 درصد کاهش می‌یابد

نایب‌رئیس‌اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: قیمت مسکن در متراژ‌های بالا، قیمت‌ها تا ۴۰ درصد و در متراژ‌های کوچک تا مرز ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.




حسام عقبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار مسکن در دو سال گذشته شاهد رشد قیمتی صد درصدی بوده است، اظهار داشت: در حوزه خرید مسکن در برخی از مناطق قیمت‌ها رشد ۱۲۰ درصدی داشته که همین موضوع زمینه‌ساز ایجاد شرایط رکود تورمی در بخش مسکن بوده است.
وی با اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدای امسال رکود بازار مسکن شدت یافته است، بیان کرد: میزان معاملات در تابستان امسال کاهش ۸۰ درصدی داشته که باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه مسکن شده است. این کاهش در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و از سوی دیگر رشد نامتعارف قیمت‌ها باعث شده است که خرید و فروش از حالت عادی خود خارج شود.
نایب‌رئیس‌اول اتحادیه املاک استان تهران ادامه داد: کادر شرایط رکود و تورمی بازار مسکن، قیمت‌ها و معاملات کاملا غیرعادی بوده به طوری که میزان معاملات خرید و فروش در این شرایط نه تنها کاهش یافته بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران هم از بازار مسکن خارج شدند.
عقبایی با اشاره به اینکه زمستان و سردی معاملات به بازار مسکن زودتر از سال‌های گذشته وارد شده است، گفت: سردی معاملات و رکود در این بازار امسال از اواخر تابستان وارد بخش مسکن شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نزدیک بازار مسکن شاهد کاهش قیمت خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در متراژ‌های بالا، قیمت‌ها تا ۴۰ درصد و در متراژ‌های کوچک تا مرز ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، افزود: در پاییز و زمستان امسال ریزش قیمت‌های مسکنی و روند نزولی معاملات همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
نایب‌رئیس‌اول اتحادیه املاک استان تهران درباره بازار اجاره هم گفت: وضعیت بازار اجاره در پاییز و زمستان امسال در مقایسه با سایر سال‌ها سردتر خواهد بود به طوری که در این بخش قیمت‌های اجاره نسبت به سال‌های گذشته ارزان‌تر خواهد شد. در صورتی که شرایط به همین روال ادامه یابد، امسال پاییز و زمستان ارزان‌تری را در بخش مسکن شاهد خواهیم بود.
در همین زمینه، مصطفی قلی خسروی، رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک کشور در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به طرح ملی مسکن جامه عمل بپوشانیم باید بانک مرکزی‌، وزارت مسکن و سازمان‌های مربوطه باهم تفاهم نامه‌ای امضا کنند و با دخالت بخش خصوصی این کار را انجام دهند چراکه دولت با هر بودجه و امکاناتی نمی‌تواند چنین طرح بزرگی را یک تنه پیش ببرد.
وی با بیان اینکه 184 شغل کلیدی به مسکن بستگی دارد، بیان کرد: این مشاغل‌، تولیدی جز مسکن ندارند یا تولیدات دیگر آنها به مسکن مربوط می‌شود. بنابراین هر زمان به ساخت و ساز و اقتصاد مسکن بی‌توجه باشیم دچار رکود اقتصادی خواهیم شد.