kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۵۸۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رونمایی از سامانه ثبت دارایی مسئولان

مسئولان باید ظرف یک ماه لیست اموال‌شان را به قوه قضائیه اعلام کنند

مراسم رونمایی از سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران با حضور رئیس ‌مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش میزان، رئیس ‌مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مراسم رونمایی از سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران، با ‌اشاره به اصل 142 قانون اساسی گفت: بر این اساس دارایی رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنها قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس ‌قوه قضائیه رسیدگی می‌شود که برخلاف حق افزایش نیافته باشد.
حجت‌الاسلام حمید شهریاری بیان داشت: رئیس ‌قوه قضائیه دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تکفلشان را به مقام معظم رهبری اعلام کردند و خودشان پیشگام در انجام قانون هستند. وی با بیان اینکه مسئولان باید ظرف یک ماه اموالشان را اعلام کنند، افزود: افشا و انتشار اطلاعات جرم‌ انگاری شده است و به دلیل ملاحظات امنیتی ثبت دارایی در چند مرحله انجام می‌گیرد تا اگر احیانا مشکلاتی در حوزه امنیتی وجود دارد برطرف شود.
رئیس‌ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: ملاحظات امنیتی برای ما اهمیت بسیاری دارد و تاکنون پایگاهی که تا این اندازه ملاحظات امنیتی داشته باشد در قوه قضائیه نداشته‌ایم یا کم داشته‌ایم.
شهریاری با بیان اینکه هیچ کس جز رئیس‌قوه قضائیه دسترسی به اطلاعات نخواهد داشت، گفت: اطلاعات را رمزگذاری خواهیم کرد و در بستر اینترنت قرار نمی‌دهیم، ضمن اینکه اطلاعات دارای سه کلید رمزگذاری است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در رابطه با شناسایی اموال مسئولان در خارج از کشور، جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشور‌ها مراوده‌ای ندارد در این رابطه چگونه اقدام خواهد شد، اظهارداشت: چه مراوده داشته باشیم و چه نداشته باشیم دستگاه‌های اطلاعاتی ما همه چیز را تحت نظر دارند. قانونگذار در حال حاضر بیان به خوداظهاری دارد و ما حق تجسس نداریم، تجسس حرام است، اگر پای کسی در پرونده‌ای کشیده و فسادی رخ دهد ورود خواهیم کرد.
در پایان این مراسم، سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران به صورت رسمی افتتاح شد.