kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۵۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
اژه‌ای در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور:

در شرایط امروز جنگ اقتصادی دشمن، باید قوانین و تصمیمات ما نیز مناسب جنگ باشد

آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور معاون اول قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش میزان، معاون اول قوه قضائیه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور یک سازوکاری است که در قانون اساسی تعبیه گردیده است. این سازمان را زیر نظر رئیس قوه قضائیه گذاشتند که بتواند با استقلال تام عمل کند و این سازوکار برای نظارت و بازرسی و جلوگیری از کجی‌ها، شاید در دنیا کم نظیر و یا بی‌نظیر باشد.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با‌ اشاره به برنامه دشمن برای تحریم گسترده اقتصادی ایران توسط آمریکا گفت: بعضی از افراد در داخل هم آگاهانه یا ناآگاهانه در همان خواست دشمن در مسائل معیشت مردم و مسائل اقتصادی عمل می‌کنند و در این شرایط باید ببینیم سازمان بازرسی چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟
اژه‌ای یادآور شد: امروز برای مقابله با این جنگ اقتصادی دشمن به راهکار‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای اجرای راهبرد‌ها نیاز داریم. ما نمی‌توانیم در زمان جنگ مثل غیرزمان جنگ عمل کنیم و تصمیم بگیریم و مسائل اداری را اداره کنیم. زمان جنگ است و قانون جنگ باید در موردش اجرا و تصمیم زمان جنگی باید برای آن گرفته شود.
وی اظهار داشت: امروز یکی از مواردی که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند در آن نقش بزرگی ایفا کند، این است که باید بررسی شود که چکار کنیم که به تولیدکنندگان در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات بیشتر بتوانیم کمک کنیم. امروز باید ببینیم چگونه به مدیرمان یاد دهیم که اگر‌اشکال و نقصی در قانون هست، ما هم به کمک شما می‌آییم تا متناسب با وضعیت الان تصمیم بگیریم. اگر مدیری راه را بلد نیست، شما که‌اشراف دارید و اطلاعات دارید و از مسائل مشابه در کل کشور مطلع هستید، باید ببینید چگونه می‌‎توانید این مدیر را راهنمایی کنید تا بهتر بتواند خدمت‌رسانی کند و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دشمن را در این مرحله عقب خواهیم
برد.
باید بستر‌های فسادزا و ساختار‌های ناکارآمد شناسایی شود
رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور نیز در این مراسم بر شناسایی بستر‌های فساد زا برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال تأکید کرد و گفت: همه ظرفیت‌های سازمان بازرسی کل کشور را برای حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی سالم به کار خواهیم گرفت. حجت‌الاسلام حسن درویشیان افزود: اگر کشوری قانون و برنامه نداشته باشد هر چند که مدیران خوب داشته باشد به اهداف خود دست پیدا نخواهد کرد و اگر بهترین قانون برای کشور هم وضع شود در صورتی که مدیران کارآمد نباشند قطعا آن کشور به اهداف خود نخواهد رسید.
درویشیان با‌ اشاره به اینکه پیشگیری از نکات مورد اهمیت مدیریت جدید قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور است، ادامه داد: بازرسی یکی از ابزار‌های اعمال نظارت است و شیوه‌های سنتی با اعزام صرفا هیئت بازرسی امکان تحقق آن نخواهد بود. وی ادامه داد: فساد در کشور سیستمی‌نیست، اما به دلایلی و مطابق سنجش‌ها ادراک و احساس فساد در مردم بیش از واقعیت است که تلاش می‌کنیم که ادراک و احساس فساد نیز کاهش یابد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: البته فساد، کم آن هم خیلی زیاد است و در نظام جمهوری اسلامی ایران کسی آن را تحمل نمی‌کند ولو کم باشد. حتما باید نسبت به شناسایی بستر‌های فسادزا و ساختار‌های ناکارآمد راهکار لازم ارائه شود و با کسانی که از این بستر‌ها برای منافع شخصی از حقوق بیت‌المال سوءاستفاده می‌کنند برخورد لازم صورت گیرد. درویشیان گفت: در برابر ‌ تروریسم اقتصادی نظام استکباری عملکرد دستگاه‌های مذکور را با دقت مورد بررسی و رصد قرار می‌دهیم و در صورت لزوم مورد تشویق یا تعقیب قرار خواهند گرفت. وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که حسن عمل دارند باید به افکار عمومی معرفی کنیم، ادامه داد: اینکه دستگاهی تکلیفی داشته باشد و آن را انجام ندهد حتما مورد رصد قرار می‌گیرد و با قوه مقننه در اصلاح قوانین تعامل جدی صورت خواهد گرفت.