kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
مدیرعامل شرکت انتقال گاز:

ایران به دانش نسل جدید تعمیرات خطوط لوله گاز دست یافت

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با‌اشاره به دستیابی دانش تعمیرات خطوط لوله فشار قوی گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت، اعلام کرد: با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، انحصار خارجی‌ها در ارایه دانش این تکنولوژی جدید شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید توکلی با بیان اینکه در راستای پیاده‌سازی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، ایران به یک دانش فنی و بومی در شبکه انتقال گاز کشور دست یافت، گفت: بر این اساس، برای نخستین بار، دانش فنی تعمیرات خطوط لوله فشار قوی انتقال گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، بومی شده است.
وی با اعلام اینکه برنامه سازی برای دست یابی به این موفقیت بومی در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از دوسال قبل در صنعت انتقال گاز کشور آغاز شده بود، تصریح کرد: تعمیرات خطوط لوله فشارقوی گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت پیش از این در انحصار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بوده است.
مدیرعامل شرکت انتقال گازایران با یادآوری اینکه شرکت‌های خارجی صاحب دانش و حتی نمایندگی آنها حاضر به ارایه این دانش جدید و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با آن در شرایط تحریم‌های ظالمانه به شرکت انتقال گاز ایران نبودند، ادامه داد: با این وجود، از دو سال قبل با تدوین یک برنامه جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای دستیابی به این دانش فنی در دستور کار قرار گرفت.
توکلی با یادآوری اینکه دست یابی به دانش جدید علاوه‌بر شکسته شدن انحصار شرکت‌های بین‌المللی منجر به صرفه‌جویی قابل توجه ارزی و استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرای نسل جدید تعمیرات خطوط لوله قطعا زمینه‌ساز پایداری بیشتر شبکه انتقال گاز کشور خواهد شد.
بر اساس این گزارش، با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، در چندین نوبت دانش تکنولوژی‌های متعددی در سطح شبکه انتقال گاز با استفاده از توان شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی بومی شده به طوری‌که باید از بومی شدن فرآیند تعمیرات خاص توربین و توربوکمپرسورهای «زیمنس» و «مان» آلمان، ساخت دستگاه نوارپیچ اتوماتیک خطوط لوله 56 اینچ و... به‌عنوان بخشی از دست آوردهای عملیاتی و پژوهشی در این حوزه نام برد. همچنین مدتی قبل هم یک قطعه استراتژیک تاسیسات تقویت فشار گاز در شرایط تحریم و به همت متخصصان داخلی طراحی و بومی‌سازی شد که هزینه تمام شده این قطعه حدود یک بیستم نمونه خارجی آن است.