kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

تنها 10درصد از سوخت‌گیری خودروها با کارت شخصی است

معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: صدور کارت سوخت به مرحله پایانی رسیده است.

حمید قاسمی ده چشمه، درگفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تشریح آخرین مراحل اجرایی استفاده از کارت سوخت در کشور گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی تقریبا تمام نیاز مردم در صدور کارت سوخت تامین شده است.
او در پاسخ به این سؤال که آیا جایگاه داران مجاز به تخصیص ۱۵ لیتر بنزین به هر خودرو هستند؟ گفت: محدودیت ارائه سوخت برای هر خودرو در کشور ۳۰ لیتر است و ۱۵ لیتر عملیاتی نشده است؛ تمام این محدودیت‌ها به این دلیل است که افراد از کارت سوخت شخصی خود برای کمک به تحقق مدیریت منابع سوخت انجام شود.
قاسمی بیان کرد: هم اکنون میزان استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری در کشور زیر ۱۰ درصد است یعنی در یک ماه به انتظارات ما نرسیده است.
او در پاسخ به این سؤال که چند شهر به سیستم استفاده از کارت سوخت متصل هستند، گفت: تمام شهر‌های ما به کارت سوخت متصل هستند و تمام جایگاه‌های عرضه سوخت نیز مجهز به سیستم یکسان و توانمند در پذیرش کارت‌های سوخت هستند. برای ۹ کلانشهر به صورت ۱۰۰ درصد‌ی کارت سوخت صادر شده است و در شهر‌های کوچک نیز فعلا منتظر تقاضا‌های جدید برای صدور کارت سوخت هستیم.
بیژن زنگنه، وزیر نفت هم چند روز پیش گفت: تا پایان مهر تمام کارت‌های سوخت خودروها صادر می‌شود و علت تعلل در صدور این کارت‌ها، محدودیت انتشار ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت در روز است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اظهار کرد: جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از هموطنان همچنان زیر ۳۰ لیتر سوخت‌گیری انجام می‌دهند و می‌توان گفت نیاز افراد به بنزین با کارت سوخت جایگاه داران تامین می‌شود. این درحالیست که برای استفاده از کارت سوخت محدودیت‌هایی اعمال شده است.
امیر وکیل‌زاده افزود: هم اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارت سوخت معوقه در باجه معطله پست وجود دارد که تنها ۶۰۰ هزار کارت جدید و مربوط به امسال است و مابقی مربوط به کارت‌های سوخت صادر شده در سال ۹۳ است.
یک کارشناس انرژی هم گفت: با استفاده از کارت سوخت می‌توان ۴۰ درصد در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرد ضمن اینکه با این کار از قاچاق بنزین می‌توان جلوگیری کرد.به گفته خطیبی، اکنون مقدار زیادی از مصرف بی‌رویه در راه قاچاق هدر می‌رود که آن هم به دلیل اختلاف قیمتی است که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد، یعنی انرژی کشورمان به راحتی قاچاق می‌شود.