kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱

بازگشت ساکنان «خان شیخون» به خانه /رؤیای اردوغان را بر باد داد


یک مقام سوری گفت، بازگشت ساکنان شهر راهبردی
«خان شیخون» به خانه و کاشانه خود پس از آزاد سازی این شهر به دست نیروهای ارتش سوریه، رویای ترکیه برای تسلط بر این منطقه را بر باد داد.
«فادی السعدون» معاون استاندار «ادلب» اعلام کرد که ارتش سوریه با آزادسازی شهر راهبردی «خان شیخون» در استان ادلب، توانست «طرح‌ها و رؤیاهای رژیم ترکیه درباره تحمیل قیمومیت خود بر این شهر را بر باد دهد».
السعدون با اشاره به اینکه شماری از خانواده‌ها به خان شیخون بازگشته‌اند، خاطر نشان کرد که اگر ارتش سوریه  دایره امنیت این شهر را به بیش از 10 کیلومتر افزایش دهد، شمار زیادی از ساکنان  به این شهر بازخواهند گشت. وی با تأکید بر ارائه تسهیلات دولتی برای بازگشت ساکنان خان شیخون، به آنان پیشنهاد کرد که به صورت گسترده به این شهر بازنگردند، تا اینکه ارتش سوریه بتواند امنیت مناطق اطراف آن را تأمین کند و این وعده تا 15 روز دیگر محقق خواهد شد. السعدون در باره اهمیت سیاسی خان شیخون گفت: رژیم ترکیه ادعا می‌کرد که(خان شیخون) را تحت قیمومیت خود در خواهد آورد، ولی  طرح‌ها و رؤیاهای (سران) ترکیه  بر باد رفته است. معاون استاندار ادلب اعلام کرد که در پی آزادسازی خان شیخون، پنج افسر ارتش ترکیه که مسئول عملیات ادلب بوده اند، استعفا کرده اند. این اتفاق «دلیلی بر خواری [رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور ترکیه] و شکست وی در اتخاذ تصمیماتی است که با ماهیت این مرحله از پیروزی‌های ارتش سوریه، هیچ تناسبی ندارد.
وی با بیان اینکه اردوغان با سفر خود به روسیه، امیدوار بود که بتواند پیشروی ارتش سوریه را متوقف کند، تأکید کرد: این عملیات تا آزادسازی آخرین وجب از خاک سوریه ادامه خواهد داشت... پیروزی‌های پیاپی ارتش در ادلب، بر آینده سیاسی اردوغان در ترکیه تأثیر دارد و بهترین گواه این مدعا این است که وی در انتخابات، (حمایت از خود را در) بزرگترین شهرهای ترکیه مانند استانبول، آنتالیا و آنکارا را از دست داده است.السعدون در پایان تصریح کرد، اردوغان چندین بار امتحان شده است، او به وعده‌های خود (در توافق سوچی) عمل نکرده است. او متعهد شده بود که افراد مسلح را از منطقه ای خارج و این منطقه را عاری از سلاح کند. اما در عمل، تعداد تروریست‌ها افزایش یافته و نوع و کمیت سلاح تروریست‌ها نیز بیشتر شده است.
خان شیخون اخیرا به دست نظامیان سوری آزاد شده است.