kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

کشف ۱۹هزار گوشی تلفن همراه قاچاق از چمدان مسافر قلابی

مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از کشف ۱۹هزار گوشی تلفن همراه قاچاق از چمدان مسافر قلابی خبرداد.



به گزارش روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگویی رادیویی، به رجیستری تلفن‌های همراه در دو سال گذشته‌ اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون این سامانه به‌خوبی عمل کرده و هیچ‌گونه مشکلی به‌وجود نیامده است.
اجتهادی افزود: اجرای این طرح باعث شده قاچاق موبایل به صفر برسد و گوشی‌های تلفن همراه جز از مسیر قانونی، امکان فعال شدن در سامانه رجیستری را نداشته باشد.
وی در عین حال درباره علل ورود موبایل به‌صورت قاچاق، گفت: همچنان قاچاق مسافری تلفن گوشی همراه برقرار است و در این‌خصوص سال گذشته تعدادی پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی با گزارش ستاد تشکیل شد.
مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اظهارداشت: برخی افراد، سامانه ثبت گوشی تلفن همراه را از طریق گمرک آزاد گذاشته بودند و تحت عنوان کالای مسافری موبایل وارد می‌کردند به‌طوری که یک نفر ۱۹ هزار تلفن همراه به این شکل وارد کرده است.
وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات با وجود فشارهایی که وارد آمد و اصرار داشتند این گوشی‌ها ثبت مسافری شده است، اما به این پرونده‌ها رسیدگی کرد، تصریح کرد: وقتی با دادستانی کل کشور برای ممنوع‌الخروج کردن این افراد مکاتبه کردیم، پاسخ دادند برخی از این افراد اصلاً گذرنامه ندارند و به خارج از کشور نرفته‌اند.
اجتهادی ادامه داد: طبق قانون سوءاستفاده از مقررات، کالای همراه مسافر و کالاهای مربوط به مبادلات مرزنشینی قاچاق تلقی می‌شود و در واقع اگر فردی تحت عنوان کالای مسافری، کالایی را وارد می‌کند اما در حقیقت تجاری است و به گمرک نیز تحت عنوان کالای تجاری گزارش نمی‌کند، این کالا قاچاق محسوب
می‌شود.
وی افزود: وزارت ارتباطات با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از طریق کالای مسافری می‌شود، تعداد پنج گوشی موبایل را برای هر کارت ملی مجاز می‌داند که البته سازمان تعزیرات با این تعداد نیز مخالف است و در جلسه‌ای که هفته گذشته در کمیسیون دولت تشکیل شد، با این موضوع مخالفت کردیم و اعلام کردیم هر فرد مسافر تعداد کمتری می‌تواند وارد کند.