kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

شـعار رونـق تولید در شـور جشـنواره اسـتانی



محمدحسین زرگرنژاد
بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی با هدف حفظ مخاطبان موجود و افزایش آن از یک سو و نقش‌آفرینی شبکه‌های استانی در توسعه کشور و حضور موثر در عرصه رقابت با سایر رسانه‌ها درحال برگزاری است. موضوعی که در جهان رسانه‌ای امروز که فناوری‌های نوین رسانه‌ای عرصه را بر رسانه‌های سنتی و مرجع تنگ کرده‌اند، تمهیدی هوشمندانه به نظر می‌رسد.
 ظرفیت شبکه‌های استانی در تولیدات برنامه‌های نمایشی و مستند و انیمیشن و انواع برنامه‌های ترکیبی را نباید دست‌کم گرفت و صدا و سیما می‌تواند بخشی از آنتن خود را با تولیدات این مراکز تامین کند، نه فقط پر کند. هم نیروی انسانی و استعدادهای خلاقی در شهرستان‌ها وجود دارند که از توانمندی آنها کمتر استفاده شده و در واقع به آنها اعتماد و فرصت لازم داده نشده و هم منابع متنوع تولید برنامه که اگر در مسیر درست برنامه‌سازی قرار بگیرند می‌توانند شاهد خلق آثار جذابی باشیم که مخاطب را راضی نگه داشته و به حفظ و تولید مخاطب پایدار بیانجامد. البته برگزاری جشنواره به تنهایی و صرفا نمی‌تواند عامل تعالی و شکوفایی شبکه‌های استانی شود بلکه این هدف نیازمند برخی کارها و اقدامات زیرساختی است که محصول آن را می‌توان در ویترین این جشنواره شاهد بود. خوشبختانه در چند سال اخیر برخی اقدامات بنیادی و تاثیرگذار در این زمینه صورت گرفته که می‌توان امیدوار بود که بسترسازی لازم برای شکوفایی شبکه‌های استانی فراهم شده و اگر این تمهیدات تداوم یابد شبکه‌های استانی به پویایی و اثربخشی بیشتر در برنامه سازی و جذب مخاطب حداکثری دست یابند. کشف استعدادها و توانمندی‌های بومی مهم‌ترین کارکرد و در واقع کار ویژه جشنواره استان‌هاست که می‌تواند زمینه‌سازی و بسترسازی تولید یا حرکت جریان‌ساز هنری- رسانه‌ای شود.به عبارت دیگر می‌توان جشنواره استان‌ها را تحقق سیاست توسعه متوازان رسانه‌ای در حوزه فعالیت‌های صدا و سیما دانست که حتی شیوه اجرایی برگزاری جشنواره نیز در همین جهت قابل معناست. از این حیث که جشنواره هر بار در یکی از مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که این مسئله خود هم مصداق عدالت رسانه‌ای است و هم می‌تواند مرکز برگزارکننده جشنواره را در مرکز توجه رسانه‌ای به ویژه در پوشش رسانه‌ای این اتفاق قرار داده و ظرفیت‌های آن مرکز را در بازتاب‌های جشنواره‌ای برجسته‌تر می‌کند. جشنواره مراکز استانها را باید جدی گرفت تا مخاطب نیز شبکه‌های استانی را جدیدی
بگیرد.
جشنواره امسال شعار «شبکه‌های استانی، توسعه پایدار و رونق تولید» را برگزیده که اگر به نسبت این سه مفهوم در این شعار دقت کنیم از نسبت بین آنها می‌توان ضرورت و کارکردهای این جشنواره را تبیین و صورت بندی کرد. با رونق تولید می‌توان به توسعه پایدار رسید و زیرساختارهای آن را بنا کرد. قطعا رونق تولید و به واسطه آن توسعه پایدار بدون فرهنگ‌سازی و کار رسانه‌ای ممکن نیست. به ویژه در جهان رسانه‌ای شده امروز که هر پروژه ملی و کلانی نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای است. شبکه‌های استانی می‌تواند نقش این پیوست را ایفاء کند و با تکیه بر مولفه‌های بومی هر استان شعار ملی امسال و شعار جشنواره امسال تولیدات استانی را برای مخاطبان محلی خود تبیین کرده و از طریق برنامه سازی در قالب آیتم‌های مختلف به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازد. از این حیث و با توجه به پیوند جشنواره بیست و دوم به شعار رونق تولید باید آن را به مثابه یک جشنواره استراتژیک در حوزه رسانه تعریف کرد و از دستاوردهای آن در جهت توسعه پایدار ملی بهره برد.