kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
سردار مومنی:

11درصد تولید ناخالص داخلی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از بعضی کشورهای اروپایی گفت: برخی کشورهای اروپایی مصرف بعضی از مواد مخدر مانند حشیش و گل را آزاد کرده‌اند که این اقدام موجب می‌شود که این کشورها به تولیدکننده مواد مخدر و قاچاق آن تبدیل شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار اسکندر مؤمنی در نشست خبری روز گذشته خود، با ‌اشاره به آمار سازمان ملل گفت: بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۹ که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، ۲۸۰ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد و سالانه ۴۵۰ هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته است، گفت: در این آمار، سازمان ملل از برخی تصمیمات کشورهای آمریکایی و اروپایی به دلیل تغییراتی که در سیاست درخصوص مواد مخدر انجام داده و برخی از انواع مواد مخدر را آزاد و قانونی اعلام کرده‌اند، انتقاد کرده است چرا که این موضوع، موجب افزایش اعتیاد و معتاد در دنیا شده است. بعضی از کشورهای اروپا به دلیل تغییر سیاست‌های خود، مصرف بعضی از مواد مخدر مانند حشیش و گل را آزاد کرده‌اند که این اقدام موجب می‌شود که این کشورها به تولیدکننده مواد مخدر و قاچاق آن تبدیل شوند.
مؤمنی افزود: در این آمارها گفته شده است که برخی از ایالات آمریکا که این کار را انجام داده‌اند، موجب افزایش مصرف مواد مخدر شده‌اند به‌گونه‌ای که ۲۸ میلیون نفر در آمریکا مصرف‌کننده مواد مخدر هستند که 10/6 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و سالانه ۷۰ هزار نفر نیز فوت می‌کنند که طی پنج سال گذشته مصرف مواد مخدر در آن کشور در میان زنان نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران تشکر و اعلام کرده است که کشف ۷۶ درصد از تریاک و ۶۷ درصد مرفین جهان مربوط به ایران است.
مؤمنی با بیان اینکه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، طرح یاریگران زندگی تصویب شد، گفت: زمانی که مقابله می‌کنیم، در کنار آن، درمان و بازتوانی فرد معتاد را هم باید انجام داده و تلاش کنیم کسی به این چرخه اضافه نشود و با همه ظرفیت‌های کشور بتوانیم معتادان را درمان و مهارت‌آموزی کنیم تا به آغوش جامعه بازگردند.
وی با‌ اشاره به معتادان متجاهر افزود: مهم‌ترین موضوعی که در زمینه جمع‌آوری این معتادان وجود دارد این است که مدت زمانی که قانون پیش‌بینی کرده برای درمان و نگهداری و بازتوانی معتادان متجاهر به‌هیچ‌وجه کافی نیست. به‌هیچ‌عنوان زمان یک الی سه ماه کافی نیست و اگر بخواهیم معتاد درمان و نگهداری شود و مهارت یاد بگیرد باید این زمان افزایش یابد زیرا در این صورت به اعتیاد برمی‌گردد و منابع کشور به هدر می‌رود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند، گفت: توزیع‌کننده، خرده‌فروشان و معتاد متجاهر در یک چرخه هستند و باید برای آنها به‌صورت یکجا تصمیم‌گیری شود. نمی‌گوییم همه اعدام شوند اما مجازات باید متناسب با جرم باشد اگر حکم حبس است باید بازدارنده
باشد.
مؤمنی یادآور شد: منابع زیادی از کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود. بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر است.
وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه امسال 7 درصد رشد داشته است، افزود: ۳۰۰ تن مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای در ۴ ماهه نخست امسال کشف شده است.
سردار مومنی درباره نتیجه طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: به‌صورت پایلوت و نمونه در برخی مناطق با هماهنگی وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی خواهیم کرد و سپس گسترده‌تر خواهد شد. مناطقی مانند شوش، هرندی و دروازه غار، مرکزی برای توزیع مواد مخدر شده بود و اولویت ما بر از بین بردن این نقاط قرار گرفت و این مناطق ساماندهی شد و مردم با امنیت در این مناطق تردد می‌کنند.