kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲

15 میلیون ایرانی با چربی خون بالا

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام میانگین پایین مصرف شیر در ایران از ابتلای 15 میلیون ایرانی به چربی خون بالا خبر داد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام میانگین پایین مصرف شیر در ایران از ابتلای 15 میلیون ایرانی به چربی خون بالا خبر داد.
دکتر علی‌اکبر سیاری افزود: تغذیه ناسالم و تحرک‌ کم، موجب افزایش سکته‌های قلبی و مغزی زودرس در کشور می‌شود، بطوریکه اکنون از 380 هزار مورد مرگ  در کشور 93 هزار مورد آن به علت سکته‌های قلبی و 34 هزار مورد آن به علت سکته‌های مغزی است.
وی با بیان اینکه تغذیه ناسالم در کشور موجب ابتلای 15 میلیون نفر به چربی خون شده،‌ ادامه داد: همچنین پنج میلیون و 600 هزار نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند و برای مصرف آن سالانه 650 هزار میلیارد تومان هزینه می‌پردازند.
معاون وزیر بهداشت گفت: یکی دیگر از مشکلات سبک زندگی مردم به علت تحرک کم است. کم‌ تحرکی، منجر به اضافه وزن، چاقی و افزایش چربی خون و مرگ‌های زودرس می‌شود.
سیاری از مرگ‌های ناشی از کم تحرکی به عنوان «مرگ مخفی» یا «مرگ نشسته» یاد کرد و افزود: ضعف عضلانی به تدریج منجر به بیماری پوکی استخوان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با اصلاح عادات غذایی، تحرک کافی و کنترل استرس می‌توان میزان بروز بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد.
سیاری مصرف اضافی نمک را یکی از دلایل ابتلا به فشار خون برشمرد و گفت: سالانه در کشور 81 هزار مرگ به خاطر فشار خون ثبت می‌شود، در حالیکه اغلب مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.وی در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت: اکنون 24 درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به چاقی بوده و این چاقی رو به افزایش است.
همچنین 20 درصد کودکان بالای 5 سال کشور نیز چاق هستند که می‌توان با اصلاح سبک زندگی از اضافه وزن آنها جلوگیری کرد.