kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹

نژادپرست‌ترین کشور اروپایی

فرانسه صاحب بالاترین میزان تبعیض نژادی در سیستم استخدامی در میان کشورهای اروپایی است.

به گزارش میزان به نقل از مارکت واچ، تجزیه و تحلیل داده‌های ۹ کشور که در مجله‌ علمی جامعه شناختی منتشر شده نشان می‌دهد، فرانسه بیشترین میزان تبعیض نژادی در میان گروه‌های غیرسفید پوست جامعه را به خود اختصاص داده است.
کارشناسان اطلاعات مربوط به  ۹۷ پرونده استخدام را که دربرگیرنده بیش از ۲۰۰ هزار درخواست شغلی بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
محققان دریافتند که در کشور‌هایی که موضوع تبعیض‌نژادی مورد بررسی قرار گرفته است تفاوت‌های اعمال شده در قبولی مصاحبه شونده، به دلیل تفاوت نژادی بوده و نه به دلیل مهاجر بودن متقاضیان. این در حالی است که حتی مهاجران سفیدپوست هم در مقایسه با بومیان سفید پوست این کشور تبعیض‌نژاد را تجربه کرده‎اند.
یک استاد جامعه‌شناسی می‎گوید که در واقع فرانسه آمار شاغلان سایر نژاد‌ها و اقلیت‌های مختلف را در هیچ بررسی رسمی و غیررسمی مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد تا از این طریق نابرابری نژادی و قومی در این کشور اطلاع‌رسانی نشده و همین امر باعث شود تا افزایش و کاهش میزان نژادپرستی در استخدام متقاضیان مشخص نشود.
 بر اساس تحقیقات انجام شده، در فرانسه و سوئد با متقاضیان سفید پوست بین ۶۵ تا ۱۰۰ درصد بیشتر در مقایسه با متقاضیان غیرسفید پوست برای مصاحبه شغلی تماس گرفته شده است. میزان تبعیض‌نژادی در این دو کشور در برابر متقاضیان آفریقایی، خاورمیانه و آسیا تقریباً برابر است.
به گزارش کیهان، لازم به ذکر است بیش از یک چهارم جمعیت فرانسه را کسانی تشکیل می‌دهند که خودشان مهاجر بوده‌اند و یا فرزندان مهاجران هستند که اکثر آنها را آفریقایی تبار‌ها تشکیل می‌دهند.
همچنین فرانسه در میان کشورهای اروپایی دارای بالاترین درصد جمعیت مسلمان نسبت به کل جمعیت این کشور است و شواهد نشان‌دهنده تبعیض‌نژادی شدید بین فرانسوی‌های اصیل و سایر نژادهاست به‌طوری که ماه‌های متمادی است که مردم این کشور در اعتراض به این تبعیض‌ها و سیاست‌های ‌اشتباه دولتمردان فرانسوی در خیابان‌ها مشغول راهپیمایی و اعتراض هستند.