kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

بوریس جانسون، از نگاه وزیر اول اسکاتلند: «بی‌لیاقت و وحشتناک»

وزیر اول اسکاتلند می‌گوید «بوریس جانسون» بخت اول نخست‌وزیری انگلیس لیاقت نخست‌وزیری مردم انگلیس و اسکاتلند را ندارد چرا که او فردی «وحشتناک» است. «دلقک»، «زنباره» و «دروغگو»، از دیگر صفاتی هستند سیاستمداران انگلیس هنگام نام بردن از جانسون، از آن به کرات استفاده کرده‌اند.

 
سرویس خارجی-

از میان ۱۱ نفری که برای جانشینی «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس اعلام آمادگی کرده‌اند طبق نظرسنجی‌ها، «بوریس جانسون» بیشترین شانس را برای انتخاب شدن دارد. «جانسون» در رقابت برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری بیشترین رأی را از اعضای محافظه‌کار پارلمان انگلیس دریافت کرده است و در صورت غلبه بر تنها رقیب باقی‌مانده خود  یعنی«جرمی هانت»، وزیر خارجه این کشور، پیروز این رقابت خواهد بود.
«جانسون» اما این روزها درگیر حاشیه بزرگی هم شده است. روز دوشنبه شمار زیادی از رسانه‌های مطرح انگلیس  تیتر اول خود را به توضیح خواستن از «بوریس جانسون» درباره علت مشاجره شدید با نامزدش «کری سیموندز» و حضور پلیس مقابل خانه‌اش اختصاص دادند. روزنامه «گاردین»، به عنوان اولین روزنامه‌ای که این خبر را فاش کرد، نوشت: «پاسخ دادن بوریس جانسون به سؤالاتی در این زمینه نه تنها امری مقتضی است بلکه ضروری نیز هست».
این روزنامه همچنین به نقل از روزنامه«سان» نوشت: یکی از اعضای کابینه دولت که حامی «جرمی هانت» وزیر خارجه و رقیب جانسون برای رسیدن به نخست‌وزیری است، گفته، مسائلی در زندگی شخصی او هست که ما نمی‌دانیم. این خطر وجود دارد که افرادی، اطلاعاتی که درباره او دارند نشر داده یا از طریق آنها از وی اخاذی کنند».
«هانت» نیز در واکنش به این اقدام جانسون گفته: «کاندیدای نخست‌وزیری باید به سؤالات در هر موردی پاسخ دهد». وی روز دوشنبه حتی «جانسون» را به‌ دلیل شرکت نکردن در مناظره، فردی بزدل خطاب کرد.روزنامه «تایمز» که جانسون در جوانی ستون‌نویس آن بود نیز نوشت: «آقای جانسون باید بداند که زندگی شخصی یک نخست‌وزیر بالقوه نیز همانند زندگی سیاسی او مورد موشکافی قرار می‌گیرد».
«نیکولا استرجون» وزیر اول اسکاتلند اما طی گفت‌وگویی با نشریه آلمانی «اشپیگل» از «بوریس جانسون» با عنوان فردی یاد کرد که فاقد صلاحیت و صداقت لازم برای تصدی این سمت است: «من فکر می‌کنم که تصور جانسون در جایگاه نخست‌وزیر، فردی وحشتناک برای بیشتر مردم (انگلیس) و قطعا برای اسکاتلندی‌ها خواهد بود.» گفتنی است در رسانه‌ها و میان سیاستمداران انگلیسی از «‌بوریس جانسون» با القاب و صفات دیگری مثل دلقک، دروغگو و زنباره نیز یاد شده است!