kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
در آستانه نشست منامه

مردم در فلسطین و مراکش علیه معامله قرن و خیانت ارتجاع عرب به خیابان‌ها ریختند

امروز و فردا قرار است مرحله نخست «معامله قرن» با عنوان «نشست منامه» در بحرین برگزار شود. نشست ضدفلسطینی در منامه با حضور سران آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی کشور‌های مرتجع عربی قرار است ابتدا با محوریت مسائل اقتصادی و دادن وعده‌هایی به طرف فلسطینی آغاز شود؛ این مسئله با واکنش گروه‌های مختلف فلسطین و مردم جهان اسلام مواجه شده است.



دبیرخانه شورای وزارتی نوار غزه به همین مناسبت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده روز سه شنبه، و همزمان با برگزاری نشست ضدفلسطینی بحرین، تمامی وزارتخانه‌ها و موسسات و اداره‌های دولتی نوار غزه در اعتصابی سراسری تعطیل خواهند شد تا اعتراضی به این نشست باشد. در این بیانیه آمده: «این اعتصاب سراسری به درخواست جناح‌های ملی و اسلامی اجرایی می‌شود.»
آتش زدن عکس پادشاه بحرین
در همین حال خبر رسیده جوانان فلسطینی با برقراری تظاهراتی گسترده در «بیت لحم» واقع، در کرانه باختری رود اردن تصاویر حمد بن سلمان آل‌خلیفه پادشاه بحرین را به دلیل خیانت به آرمان فلسطین و میزبانی این نشست صهیونیستی به آتش کشیدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، برگزاری کنفرانس منامه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته و اجرای معامله قرن را که به میزبانی بحرین و رهبری آمریکا صورت می‌گیرد، محکوم کردند.
معترضان مراکشی نیز در اعتراض به برگزاری این نشست خائنانه با سردادن شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. پیش‌تر آمریکا از مراکش خواسته بود در این کنفرانس شرکت کند و از این کشور به‌عنوان «عضو تأثیرگذار» نام‌ برده بود.
شکست قطعی است
در همین حال، محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده، مطمئن است که کنفرانس موسوم به صلح که در بحرین برگزار می‌شود شکست خواهد خورد. ابومازن در دفتر خود به خبرنگاران گفت:«ما برده نخواهیم بود و به جیسون‌گرینبلات، کوشنر و فریدمن(سفیر واشنگتن در اراضی‌اشغالی) خدمت نخواهیم کرد.»
گفتنی است معامله قرن، طرحی است که به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و با حمایت عربستان، با هدف اعلامی! «پایان منازعه اسرائیل و فلسطین» و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل(بخوانید رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی و پایان کشور فلسطین) است. گفته شده در این طرح، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین‌اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود! کنفرانس منامه که قرار است امروز و فردا در بحرین برگزار شود از سوی همه گروه‌های فلسطینی از جمله ابومازن تحریم شده است. آمریکا می‌گوید هدفش از برگزاری این نشست جذب 50 میلیارد دلار کمک مالی از طرف کشورهای شرکت‌کننده برای فلسطینی‌هایی است که در محاصره شدید و وضعیت وخیم اقتصادی قرار داده شده‌اند تا از این طریق بتواند دیگر اهداف سیاسی خود در درگیری فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی را پیش ببرد. دولت تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید که آمریکا تلاش می‌کند با پول، حمایت فلسطینی‌ها از طرح موسوم به معامله قرن را بخرد.
نکته جالب دیگر اینکه وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی پیشنهاد داماد ترامپ برای ایجاد گذرگاه زمینی بین کرانه باختری و نوار غزه تحت شمول طرح «معامله قرن» را زیر سؤال برد. تساهی هنگبی، وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه رسمی این رژیم گفته، مادامی که حماس بر نوار غزه کنترل دارد،‌ پیشنهاد جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای احداث گذرگاه زمینی میان کرانه باختری و غزه نامناسب است...این پیشنهاد زمانی مطلوب خواهد بود که «غزه دیگر یک منطقه تروریستی» نباشد و این بدین معنی است که پیشنهاد کوشنر در حال حاضر مناسب نیست و در آینده هم قابل بررسی است. شبکه ۱۱ اسرائیل گزارش داد، این رژیم احتمالا طرح‌های پیشنهادی در بخش اقتصادی معامله قرن را رد کند.