kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
بر خوان گسترده رحمت (۱۹)

رمی جمرات در ماه صیام




 سید ابوالحسن موسوی طباطبایی
      فریضه حج اکبر، با مناسک اسرارآمیز و پر رمز و راز خود، نمونه کاملی از اظهار بندگی و تسلیم مطلق در برابر خالق قهّار است. اعمال نمادین و شگفتی‌آفرین حج، زیباترین و پرشورترین رفتار عبادی مؤمنین است که در طول حیات‌شان از آنان بروز می‌کند و در عین حال اجتماع عظیم مسلمانان از سراسر جهان، این مراسم شکوهمند را به مثابه نمایشی شگرف از قدرت اسلام جلوه می‌دهد.
     اما شاید بتوان عبادت‌های دیگر مانند نماز و روزه را نیز از بُعدی با حج مقایسه نمود. به این معنا که هر بخش از اعمال این فرایض، شباهت‌هایی با اعمال و مناسک حج دارند و در تمثیلی می‌توان گفت نماز و روزه هم مثل حج دارای احرام، سعی، طواف و ... هستند. در این نوشتار کوتاه درصدد هستیم پاره‌ای از مشابهت‌ها و نقاط مشترک بین روزه و حج را بیان کنیم:
- احرام: لحظه ورود هر متنسّکی را در فضای عبادت، احرام گوییم. و ماه رمضان نیز از این وضعیت بیرون نیست. احرام ماه صیام، در سحرگاه اولین روز آن صورت می‌پذیرد و هنگامی که روزه‌دار با پروردگار خود پیمان می‌بندد که در طول یک ماه، در فرمان او باشد در حقیقت برای روزه گرفتن مُحرم شده است.
- وقوف در عرفات و مشعر: حاجیان می‌بایست ساعاتی در سرزمین عرفات و مشعر الحرام توقفی آگاهانه و عاشقانه داشته باشند. صحنه زیبای وقوف در عرفات به همراه مناجات شورانگیز عرفه، یادآور صحنه عظیم قیامت و عرصات محشر است. شکوه این تجمع وقتی به اوج خود می‌رسد که یقین کنیم قلب تپنده عالم هستی، حضرت حجت‌بن‌الحسن ارواحنا فداه نیز در آنجا حاضر است.
     اهل صیام نیز چون حاجیان وقوف دارند. وقوفشان در طول یک ماه بر عهدی است که با خدا بسته‌اند. روزه‌داران در این ماه تلاش می‌کنند وارد حریم گناهان نشده و پیوسته در کوی محبت دوست واقف و ساکن باشند.
- سعی بین صفا و مروه: صائمان همچون حج‌گزاران سعی و هروله دارند. صفای اهل صیام، سپیده‌دمان و مروه‌شان شامگاهان است و اگر حاجیان هفت مرتبه بین کوه صفا و مروه رفت و آمد دارند، روزه‌داران در این ماه سی‌بار، سعی انجام می‌دهند.
- عید: روزه‌داران در اول شوال، عید فطر دارند همان‌گونه که حاجیان دهم ذی‌حجه را عید اضحی می‌نامند.
- قربانی: اهل صیام نیز مانند اهل حج، قربانی دارند. آنان لذت‌های حلال را در منای عبودیت به قربانگاه می‌برند و در طول یک ماه برای خوشنودی محبوب از بهره‌مندی‌های روا و مباح چشم می‌پوشند.
- طواف: حُجاج به دور خانه خدا آن یادگار پیامبر حنیف، ابراهیم خلیل الله می‌چرخند. و صائمان نیز در شب‌های قدر با تمسک به دو یادگار حضرت محمد حبیب‌الله‌(ص) یعنی قرآن و عترت، در واقع به دور این دو موجود عزیز، طواف دارند.
- رمی جمرات: اهل حج بر تندیس شیطان سنگ زده و این موجود خبیث را از خود طرد می‌کنند. اما خداوند مهربان در ماه رحمت، شیاطین جنّی را به بند می‌کشد و اجازه سلطه بر اهل ایمان به آنان نمی‌دهد. مکاید ابلیس در این ماه، بی‌اثر است. با این حال، شیطان‌های دیگری وجود دارند که برای مسلمانان جز رنج و مصیبت ندارند.
     جهان اسلام، بدون آنکه متوجه باشد پریشانی و اندوه او از چه ناحیه‌ای است، سال‌ها چون گله‌ای بی‌صاحب پراکنده و متفرق، طعمه هر کفتار و کرکسی بود. تا آنکه خورشید وجود امام خمینی از مغرب زمین طالع شد و انقلاب با شکوه او به پیروزی رسید. امام راحل با برخورداری از درایت الهی و دشمن شناسی بی‌نظیر خود، مسلمانان جهان را به کانون فساد و استکبار توجه داد و همه مصیبت‌های جهان اسلام را از آمریکا و فرزند ناخلفش رژیم جعلی اسرائیل دانست. آن سلاله پاک ابراهیم(ع)، برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین، جمعه آخر ماه مبارک را روز جهانی قدس نامید تا مؤمنان روزه‌دار، با شرکت در راهپیمایی و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، نفرت خود را از وجود نامشروع رژیم اسرائیل و شیاطین انسی اعلام نموده و آنان را رمی ‌کنند.
     رژیم صهیونیستی هر سال، پیش از فرا رسیدن روز قدس، تدابیر امنیتی شدیدی را در سرزمین‌های ‌اشغالی لحاظ می‌کند. اما وضعیت این رژیم کودک‌کش، حال محتضری‌ست که در سراشیبی فنا قرار گرفته تا روزی که آخرین تارهای این خانه عنکبوت از هم گسسته گردد. رهبر معظم انقلاب پیش‌بینی کردند که رژیم نژادپرست اسرائیل تا دو دهه دیگر را نمی‌بیند و متلاشی خواهد شد.
     رژیم غاصب از اولین روز حیات نحس خود در آرزوی سلطه بر سرزمین‌های نیل تا فرات بلکه همه ارض خاکی بود اما امروز، منکوب و خوار در اراضی ‌اشغالی، از شرار قهر موشک‌های فلسطینیان در امان نیست.