kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت نمی‌تواند بگوید «خواستم اما نشد»




سرویس سیاسی ـ
روزنامه آرمان در شماره روز پنج‌شنبه در مطلبی نوشت: «آقای حسن روحانی پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور بیش از 30 سال در رده‌های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی حضور داشت و مشکلات و کاستی‌های موجود را می‌شناخته، او کسی نبود که تازه وارد سیاست شده باشد و از خلأهای موجود آگاهی نداشته باشد. در نتیجه اگر وعده‌ای داده شده یا اگر قول پیگیری مطالباتی به مردم داده‌ شده، دیگر نمی‌توان گفت، خواستم اما نشد.»
در روزهای گذشته ابراهیم امینی، نایب‌رئیس ‌شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود: «رئیس ‌جمهوری در آستانه انتخابات برنامه‌ای را ارائه می‌کند و مردم هم بر اساس آن برنامه‌ها به او رأی می‌دهند. اولاً برنامه‌های ارائه شده باید واقع‌گرایانه باشد و جنبه شعاری نداشته باشد، چون انتخابات یک قرارداد اجتماعی بین انتخاب شده و انتخاب‌کنندگان است. مردم برای تحقق برنامه‌ها رأی می‌دهند. اگر این فرد و برنامه انتخاب شد هم باید نیروهایی را انتخاب کند که توان اجرا و تحقق برنامه‌ها را داشته باشند و هم باید برنامه‌هایی که ارائه می‌شود در حیطه اختیارات رئیس‌جمهوری و دولت باشد. اگر نیاز به هماهنگی با مراجع دیگری هم هست او باید توان ایجاد این هماهنگی را داشته باشد. در غیر این صورت اینکه ما برنامه‌هایی را مطرح کنیم و براساس آنها رأی بگیریم و بعد پشت سر خودمان را هم نگاه نکنیم نوعی غش در قرارداد است.»
تاکنون بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی اصلاح‌طلب بارها اذعان کرده‌اند که دولت روحانی برای اداره کشور و رفع مشکلات اقتصادی، طرح و برنامه‌ای ندارد.
دولت روحانی تا پیش از این تقصیر و قصورهای خود را به گردن دولت قبل، دولت پنهان و تحریم‌ها می‌انداخت و اکنون برای شانه خالی‌کردن از پاسخگویی درباره گزارش عملکرد، ترفند اختیارات محدود را انتخاب کرده است!
بزرگ‌نمایی آمریکای شکست‌خورده؛ دستور کار مدعیان اصلاحات
بزرگ‌نمایی آمریکای شکست خورده از جبهه مقاومت، این روزها خط خبری هماهنگ مدعیان اصلاح‌طلبی است. مصطفی کواکبیان در روزنامه ایران نوشت: «اقناع افکار عمومی بیشتر از طریق همین فضای رسانه‌ای و مجازی صورت می‌گیرد. برای همین است که وزیر امور خارجه کشورمان با آگاهی، در فضای مجازی، پاسخ‌های تهدید ترامپ را می‌دهد. توئیت‌های جنجالی ترامپ شاید در وهله اول یک حرف ساده باشد و پشتوانه قدرت اجرایی نداشته باشد؛ اما همین توئیت‌ها در خیلی از مواقع از مصوبات کنگره آمریکا تأثیرگذاری بیشتری دارد. برای همین ظریف سریع و آنلاین، پاسخ ترامپ را از طریق توئیت می‌دهد.»
هزینه‌کرد هفت تریلیون دلاری آمریکا در غرب آسیا دود هوا شده و ترامپ که مخفیانه و در تاریکی شب به عراق می‌آید، خوب می‌داند اگر دست از پا خطا کند، برایش مقرون به صرفه نیست و واکنش رزمندگان اسلام، جهنمی به یاد ماندنی پیش روی نیروهایش بر پا می‌کند. در چنین شرایطی گرای ضعف به دشمن دادن البته از آنها که آمریکا تقویت و حمایتشان در ایران را جزو برنامه‌هایش قرار داده، عجیب نیست.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «در مورد روسیه به کرات اتفاق افتاده که در مرحله تعیین‌کننده، روس‌ها جانب آمریکا را در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند و در داخل روی این موضوع بحث کردیم که روس‌ها بی‌اعتماد و فرصت‌طلب هستند. واقعیت امر این است که رفتارهای این چنینی در سیاست بین‌الملل کاملاً طبیعی و عادی است و بایستی ما هم با تعریف درست از منافع ملی، محدوده دوستی و دشمنی‌هایمان را ترسیم کنیم.»
اینکه سیاست خارجی هر کشور بر پایه منافع و مصالحش شکل می‌گیرد، امری بدیهی است اما اینکه مدعیان اصلاحات پس از 6 سال اعتماد بیجا به آمریکا و اروپا و نابود کردن برنامه هسته‌ای و رقم زدن وضع فاجعه‌بار اقتصادی برای کشور، نوک پیکان نقد را به جای اردوگاه خود و دو سوی عهدشکن اقیانوس اطلس، به طرف روسیه می‌برند، مانند همیشه ناشی از فرافکنی و فریبکاری آنهاست.
دفاع از محمد شریعتمداری به قلم رئیس‌ مرکز روابط عمومی وزارت کار!
روزنامه شرق در سرمقاله‌اش به قلم رئیس ‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دفاع تمام قد از محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و نوشت: «محمد شریعتمداری پس از عهده‌دار‌شدن تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو رویکرد جوان‌گرایی و شفافیت را در مدیریت این وزارتخانه عریض و طویل و البته پر‌حاشیه در پیش گرفت.»
در این مطلب آمده است: «او در روز رأی اعتماد با وعده کاهش 10‌ ساله سن مدیران وزارتخانه در یک سال به رویکرد خود به جوان‌گرایی، بُعد تازه‌ای بخشید. اکنون با گذشت تنها شش ماه از حضور او در این وزارتخانه سن شورای مدیران و معاونان هشت سال کاهش پیدا کرده است... در‌ این‌صورت می‌توان به جای ایجاد حاشیه‌های کاذب برای یک وزیر یا مدیرکلان، رویکرد او را ارزیابی کرد.»
گرچه انتشار لیست 1200 نفره از مدیران چند شغله در اولین روزهای حضور شریعتمداری در وزارت تعاون قابل تقدیر است اما شریعتمداری مسئول فساد واردات غیرقانونی 6418 خودرو لاکچری است که در دوره او در وزارت صمت رخ داد. او بی‌آنکه عذرخواهی کند با حربه استعفا، از استیضاح مجلس‌گریخت و در نهایت از سوی رئیس‌ جمهور به‌عنوان وزیر کار به مجلس معرفی شد!
دولت به سیل‌زدگان قول‌های روی کاغذ ندهد
روزنامه آفتاب یزد، تیتر یک خود را به گزارشی میدانی از مناطق سیل‌زده پس از ۴۵ روز اختصاص داد و نوشت: «جای سیلی سیل باقیمانده». این روزنامه در زیر تیتر خود روایت یکی از اهالی پلدختر را آورده و نوشته: «مردم از لحاظ روحی و روانی نیاز به کمک و همیاری دارند، خانه ما هم به‌طور کلی خراب شده و من پدر و مادرم را به خرم‌آباد برده‌ام تا خانه را خودم بسازم و آنها را برگردانم. اما کسی که پول ندارد و همه زندگی‌اش را آب برده است باید چه کار کند؟ ما انتظار داریم که به ما رسیدگی بیشتری کنند. واقعیت آن است که با وام ۲۰ میلیونی نمی‌توان خانه ساخت. این مردم باید چطور
زندگی کنند؟»
در ادامه این گزارش آمده است: «همه قول‌ها روی کاغذ است و ... این‌طور که پیداست پسا سیل و سیل‌زدگان به فراموشی سپرده شده‌اند. مثل زلزله‌زدگان غرب کشور که بعد از گذشت یک سال و نیم از آن روز هنوز در کانکس زندگی
می‌کنند.»