kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
خطیب جمعه تهران:

کاهش تعهدات برجامی اقدامی حداقلی اما مهم است

امام جمعه موقت تهران گفت: اقدام اخیر تهران می‌توانست سال گذشته و بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گیرد ولی با تأخیر و حوصله فراوان انجام شد اگر چه اقدامی اولیه و حداقلی است اما گامی مهم و انقلابی برای حفظ منافع ملی و تقویت مقاومت ملت ایران محسوب می‌شود.




حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: اقدامی که شورای امنیت ملی اخیراً‌ تصمیم گرفته و رئیس‌جمهور آن را اعلام کرد در اقدام متقابل نسبت به بدعهدی رژیم جهان‌خوار آمریکا و در مقابل کم‌کاری و ضعف دولت‌های اروپایی و براساس حقوق قانونی و مبتنی بر بندهای 26 و 36 توافقنامه برجام صورت گرفته است. وی افزود: این اقدام می‌توانست سال گذشته و بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گیرد ولی با تأخیر و حوصله فراوان انجام شد، اگرچه اقدامی اولیه و حداقلی است اما گامی مهم و انقلابی برای حفظ منافع ملی و تقویت مقاومت ملت ایران محسوب می‌شود.
به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله گام‌های بعدی با زمانبندی مناسب و بدون تأخیر صورت گیرد و با همین ادبیات و صلابت برداشته شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری گفت: جامعه بین‌‌المللی و اتحادیه اروپا در برابر آزمونی تاریخی قرار گرفتند، هرچند که واکنش‌های آنها نامتعارف بوده است زیرا اقدام ما بر اساس حق و حقوق قانونی خود و با تاخیر بوده است لذا واکنش‌های عصبی از سمت دولت‌های اروپایی معنی ندارد هرچند که از آمریکا هم توقع نداریم، ضمن اینکه این واکنش‌ها نشان‌دهنده صحت اقدام است. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: دشمن در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود بوده و فتوحات بزرگ و ظهور آن برای ما نزدیک است.
وی افزود: در زمان جنگ احزاب، با طراحی مشترک یهودیان و مشرکان ائتلافی بزرگ علیه مسلمانان تشکیل شد که راهبرد اصلی آنها شایعه پراکنی و هراس افکنی بود که البته در آن شرایط خیانت‌های داخلی ضربه بیشتری را به مسلمانان می‌زد. در آن شرایط کفر و ایمان در برابر یکدیگر قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری افزود: کار در آن جنگ خیلی سخت شد و مؤمنین در معرض امتحانی بزرگ قرار گرفتند. جریان نفاق دائم در جامعه در حال بزرگ‌نمایی دشمن بود و منافقین می‌گفتند اگر آسایش می‌خواهیم باید از اینجا برویم. اما مؤمنین با تاسی به پیامبر(ص) و اعتماد به وعده الهی ایستادگی کردند.
وی گفت: اگر به میدان واقعی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که رفتارهای آمریکا غیرطبیعی است زیرا دشمن به استیصال افتاده و کشتی تدبیرشان به گل نشسته و رفتارهای آنها نشانه دست و پا زدن یک غول در حال مرگ است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد:‌ هندسه قدرت در جهان به نفع مقاومت و انقلاب اسلامی در حال تغییر است که نمونه اخیر آن را در ونزوئلا مشاهده کردیم که نتوانستند در برابر مقاومت ملت بایستند و ونزوئلا در برابر کودتای آمریکایی پیروز شد.
امام جمعه موقت تهران گفت:‌ سعودی‌ها در برابر ملت یمن چندین سال است خود را گرفتار می‌بینند و ماشین جنگی‌شان در گل نشسته است ضمن اینکه آنهایی که به دنبال تصرف یک هفته‌ای یمن بودند 4 سال است که در گل گیر کرده‌اند. همچنین داعش که مولود نامشروع ارتباط ننگین آمریکا و آل‌سعود است هم در آستانه نابودی کامل است. وی اظهار داشت: باید از جوانان مؤمن، کاردان و انقلابی برای کنترل گرانی‌ها استفاده شود ضمن اینکه مردم حاضر هستند هزینه عزت را بدهند اما حاضر نیستند هزینه تنبلی‌ها و سوء مدیریت‌ها را تحمل کنند.
ممنوع دانستن ازدواج زیر ۱۸ سال
 نهایت نفهمیدن دین است
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی با موضوع «نقش حکومت در رشد معنوی جامعه» اظهار داشت: اینکه یک حکومت، مأموریتی برای رشد معنوی جامعه دارد یا نه، طبعیتاً پاسخ آن مثبت است چون حاکمیت نمی‌تواند نسبت به معنویت جامعه خنثی باشند. وی اظهار داشت: اگر دولتی بگوید با معنویت کاری ندارد عین این است که بگوید با اقتصاد و رفاه مردم و تعلیم و تربیت کاری ندارم. در این صورت باید گفت اصلاً برای چه سر کار است.
محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه در کشور ما تعداد فراوانی از شبکه‌های ماهواره‌ای را گسیل داشته‌اند تا معنویت را بکاهند، خاطرنشان کرد: همین نقشه‌ها را در کشورهای مسیحی اجرا کرده‌اند و نتایج شوم آن پیداست. سال گذشته در فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات طول تاریخ  برگزار شد و حرفشان این بود که ما نیاز به حقوق خودمان در موضوع خانواده داریم و ما حق داریم پدر و مادر خودمان را بشناسیم. یعنی کار را در قوانین به جایی رساندند که مردم این کشور می‌گویند ما حق داریم بدانیم پدرمان چه کسی است. ساختارهای جامعه اجازه نمی‌دهد طرف بداند پدر و مادرش کیست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: اندیشمند فرانسوی کتاب هفتصد جلدی را به من داد و گفت وضع امروز فرانسه از لحاظ بی‌بند و باری کاملاً طراحی شده دست صهیونیست‌هاست و مردم فرانسه این را نمی‌خواستند و بر اساس یک تفکر و فرهنگ به دست نیامده. این فقط اسنادی است که ثابت می‌کند وضع فرهنگی امروز فرانسه طراحی شده دست صهیونیست‌هاست.
دولت جلوی تولید محصولات مسموم
فکری ـ فرهنگی را بگیرد
وی اظهار داشت: در جامعه ما دولت اسلامی از نظر فرهنگی هنوز به رشد کافی نرسیده که همانگونه که جلوی تولید غذای فاسد را می‌گیرد، جلوی محصول مسموم فکری- فرهنگی را هم بگیرد. گاهی مشاهده می‌کنیم فیلم سینمایی فاسد تولید می‌شود و فرزندان ما از آن استفاده می‌کنند. پدر و مادر نمی‌توانند ۲۴ ساعته فرزندان خود را چک کنند که از چه غذای فرهنگی استفاده می‌کنند؛ این وظیفه حکومت است که جلوی تولید چنین محصولاتی را بگیرد. جاهایی مثل وزارت فرهگ و ارشاد باید این غذاهای مسموم را کنترل کند. اگر حکومتی بگوید کنترل نمی‌کند عین است که بگوید من دزدی‌ها را کنترل نمی‌کنم.
محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که ما افراد را تا هجده سالگی دانش‌آموز و کودک تلقی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برخی‌ها هم می‌خواهند پای قانون را وسط بیاورند و ازدواج افراد زیر هجده سال را جرم تلقی کنند. این نهایت نفهمیدن دین است. حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان از چهارده پانزده سالگی مکلف می‌شود و رشد معنوی‌اش آغاز می‌شود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر کسی تا هجده سالگی عمر کرد، کافی است که در معنویت به حد کمال برسد. اصلاً اینطور نیست که برای رشد معنویت تا چهل سالگی زمان نیاز باشد. وی رونق معنویت در کشور را مورد‌اشاره قرار داد و گفت: تعداد نمازخوان‌ها در دانشگاه‌ها رو به افزایش است و معمولاً‌ مسجد دانشگاه‌ها از نمازخوان‌ها پر است. این رشد، بدون اجبار حاصل شده است. اخیراً‌ جریان‌هایی در کشور راه افتاده است و کانون‌های فرهنگی، از مردم پول می‌گیرند تا کلاس‌های معرفتی برای‌ آنها بگذارند. مردم هم استقبال خیلی خوبی می‌کنند. یعنی مردم همانطور که پول می‌دهند تا فرزندشان را در کلاس زبان بگذارند، هزینه می‌کنند تا معارف دینی را فرا گیرند. حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: مسئولین کشور در زمان امام زمان(ع) آنقدر مقدس و خوب هستند که مردم خاک کف پای آنها را به تبرک برمی‌دارند. چرا نباید استاندار و وزرا و نمایندگان مجلس ما در چشم مردم اینطور باشند؟ جامعه اسلامی اینطور است و مسئولان باید طوری باشند که اگر مردم بچه‌هایشان مریض شد، به مسئولان التماس دعا بگویند.
محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه فردی که در اوج معنویت و تقوا نیست چرا باید به عرصه سیاست وارد شود، تصریح کرد: چنین مسئولی جامعه را هلاک خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه قبل از همه، وزرا و وکلا را سفارش به تقوا می‌کنند بعد ما مردم عادی را، چون اهمیت معنویت و تقوا در مسئولان با مردم عادی قابل مقایسه نیست. اگر کسی نمی‌تواند زیاد با تقوا باشد اصلاً نباید وارد مدیریت شود.