kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
شهریار زرشناس:

با نشر اندیشه‌های انقلاب باید با نئولیبرالیسم مقابله کرد(اخبار ادبی و هنری)

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ، معتقد است که برخلاف هنر روشنفکری که صنفی و غربزده است، هنر انقلابی در پی اصلاح جامعه و زندگی مردم است.




شهریار زرشناس در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره نقش آموزش و تربیت نیروهای انقلابی در نشر و تکثیر اندیشه و فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی تفکر انقلاب در بستر اسلام شکل گرفت و در کانون‌های اجتماعی برخاسته از متن مردم، دستاوردهای بسیاری را کسب کرد، اما به مرور به دلیل رخنه و توطئه‌ها تفکرات نئولیبرالیسم و سکولاریسم در جامعه شبه‌روشنفکری ظهور و بروز کرد و عرصه هنر و ادبیات نخستین خاستگاه این رخداد بود. متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خود با نیروهای تکنوکرات توان مقابله با این جریان فکری را نداشته و ندارد. برای همین بزرگ‌ترین عرصه برای خنثی‌سازی و کم‌رنگ کردن این سبک تفکر غربی در جامعه نشر تفکر انقلابی است.
وی ادامه داد: تفکر انقلابی تنها تفکری است که می‌تواند در برابر اندیشه نئولیبرالیستی و سکولار غرب ایستادگی کند و افراد شبه‌روشنفکر را از دایره اثرگذاری بر جریان کلان فرهنگ دور نگاه دارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: هنر روشنفکری، هنری صنفی است؛ در حالی که هنر انقلابی به نیت اصلاح جامعه و اثرگذاری بر بدنه جامعه و اصلاح آن وارد میدان می‌شود، یک هنرمند انقلابی دغدغه مشکلات جامعه، رفع بحران‌ها و حضور در کف خیابان‌ها را دارد. او می‌خواهد اثرش در زندگی مردم جاری باشد. اما روشن‌فکرانی که به هنر برای هنر اعتقاد دارند و می‌خواهند که الگوی غرب را عینا در داخل پیاده‌سازی کنند اصلا به فکر جامعه، مردم و عامه نیستند و تنها به این می‌اندیشند که چگونه می‌توان با ورود به عرصه‌های جدید به شکل صنفی رنگ غربی به خود بگیرند و چگونه در زمره افرادی با شاخصه‌های غیربومی گنجانده شوند.