kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
یک مقام وزارت راه و شهرسازی:

برنامه کاهش التهاب بازار اجاره‌بها هفته آینده نهایی می‌شود

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد برای حمایت از مستاجران برنامه داریم و در این راستا اواخر هفته آینده چند برنامه که التهاب بازار اجاره را کاهش می‌دهد، نهایی می‌شود.




عباس فرهادیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه فصل اجاره از حدود 1/5ماه آینده آغاز می‌شود (اما) کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که امکان جابه‌جایی را در این بازار داشته باشد اظهار داشت: ‌اصولا الان خانه خالی نداریم، خانه‌ها از خرداد و تیرماه شروع به خالی شدن می‌کند مگر این‌که واحد مسکونی نوساز باشد.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون حجم قابل توجهی از واحدهای مسکونی کلید نخورده است؛ یعنی هنوز خانه نوساز است و فقط دست به دست می‌شود. این خانه‌ها با پول هم دست به دست نمی‌شود و در بازار تهاتر این کار انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در این باره توضیح داد: فردی واحد 500 متری دارد و آنرا به فرد دیگری می‌فروشد و دو واحد 250 متری را خریداری می‌کند. می‌خواستیم در یک شرکت ملکی را 230 میلیارد تومان بفروشیم اعلام کردیم هر کسی بیاید 30 درصد آن را نقد پرداخت کند و مابقی را تهاتر کند، اما همین 30 درصد نقد نیز وجود ندارد.
فرهادیه با بیان این‌که ‌از 45 روز دیگر تازه فصل جابه‌جایی‌ها آغاز می‌شود، اما متاسفانه یک جو روانی ایجاد شده مبنی بر این که قیمت مسکن دو برابر شده و به تبع آن نرخ اجاره مسکن نیز دو برابر شود، گفت: آمار 27 ساله نشان می‌دهد هیچگاه این اتفاق نیفتاده، یعنی هیچ‌وقت به‌طور یک به یک، افزایش نرخ اجاره با افزایش قیمت مسکن روی نداده است.
وی با بیان این‌که شفاف‌سازی در این رابطه منجر به شکستن جو کنونی می‌شود، افزود: این جو روانی متاسفانه توسط عده‌ای که منافع آنها در این قضیه است در حال رقم خوردن است. تجربه نشان داده است که در سال‌های اخیر اکثر موجران (مالکان) بیشتر از یک سال مستاجران را نگه نمی‌دارند. چرا؟ چه کسانی از این قراردادهای مکرر منتفع می‌شوند؟
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن بیان کرد: برای دهک‌های یک و دو که خیلی ضعیف و با اجاره‌بها خیلی درگیر هستند، باید سیستم‌های حمایت را دنبال کنیم، اما برای اقشار دیگر جامعه چند برنامه را در حال پیگیری داریم. چند برنامه داریم که می‌تواند التهاب را در بازار اجاره‌بها کاهش ‌دهد که تا اواخر هفته آینده نهایی شده و درباره آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهیم داد. از رسانه‌ها می‌خواهیم به این موضوع کمک کرده و سینرژی(هم‌افزایی) ایجاد کنند.
رشد تعداد مستاجران در سال‌های گذشته
در همین زمینه، جمشید برزگر رئیس‌کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تولید مسکن سالانه ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد است و اگر ۴۰۰ هزار مسکن برنامه اقدام ملی دولت آغاز و به سرانجام برسد، تنها در سال ۹۸ به برنامه سالانه تولید مسکن نزدیک شده‌ایم، اما در کل طی سال‌های قبل از برنامه عقب هستیم.
وی افزود: طی سالیان گذشته به دلیل کاهش عرضه مسکن و کاهش قدرت خرید تعداد اجاره‌نشینی در کشور افزایش یافته است. البته این آمار به سرشماری سال ۹۵ باز می‌گردد و اگر افزایش ۲۰ میلیون نفری برای زندگی در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی و بدمسکنی را اضافه کنیم، وضعیت اجاره مسکن وخیم‌تر خواهد بود.