kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
رئیس‌شرکت فوجی اویل خبر داد

هزینه ماهانه یک میلیون دلاری تحریم ایران برای پالایشگاه ژاپن

رئیس‌شرکت فوجی اویل گفت: مشکلی به لحاظ تامین نفت از منابعی به جز ایران وجود ندارد، اما هزینه‌های این شرکت ماهانه 100 میلیون ین معادل 911 هزار دلار افزایش می‌یابد.




به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، شرکت فوجی اویل ژاپن پس از پایان یافتن معافیت‌های تحریم نفت ایران، نفت بیشتری از خاورمیانه می‌خرد.
آتسو شیبوتا، رئیس ‌این شرکت اعلام کرد مشکلی به لحاظ تامین نفت از منابعی به جز ایران نمی‌بیند، اما هزینه‌های این شرکت ماهانه 100 میلیون ین (911 هزار دلار) افزایش می‌یابد.
گفتنی است، آمریکا تحریم‌های نفتی ایران را از نوامبر 2018 مجددا فعال کرد و صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید. واشنگتن می‌گوید که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از ابتدای ماه‌می ‌معافیت‌های صادرات نفت ایران را تمدید نکرد، اما ایران می‌گوید که این اتفاق نمی‌افتد و تحلیلگران نیز معتقد هستند، صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید.
فوجی اویل اعلام کرد، نفت ایران 20 درصد از نیاز این شرکت در سال مالی منتهی به ماه مارس را تشکیل داده است، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن 30 درصد بود.
ناتوانی عربستان در جبران کمبود نفت بازار
در همین زمینه، آمریکایی‌ها که پیش‌تر اعلام کرده بودند، عربستان می‌تواند نفت مورد نیاز بازار را تولید کند، اما امروز به این نتیجه رسیدند، عربستان توان بالای تولید نفت را ندارد.
به گفته محققان و تحلیلگران بازار نفت از جمله جیمی اسمیت انگلیسی که اظهاراتش را در گفت‌وگو با الحیات بیان کرده، اگرچه اوپک روز گذشته 30 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده است، اما کمترین میزان تولید را در طول چهار سال گذشته دارد و رقم واقعی تولید اوپک بیش از حدود 30 میلیون و 260 هزار بشکه نیست.
جالب اینجا است که اسمیت معتقد است، در طول یک سال گذشته تولید نفت ایران و ونزوئلا به دلیل فشارهای آمریکا کاهش شدیدی پیدا کرده است، اما از سوی دیگر تولید نفت توسط نیجریه و لیبی و عراق کمی افزایش یافت، هرچند که اخیرا لیبی نتوانست افزایش تولید خود را نگه‌دارد و به دلیل مشکلات داخلیش تولید نفت این کشور کاهش یافت. اما باز این افزایش تولید نفت نتوانست جایگزین کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا شود که این موضوع موجب شد، آمریکا مستقیما دست‌به‌دامان عربستان و امارات شود.
ریک پری وزیر انرژی آمریکا اعلام کرده است، ما با این حال از عربستان خواسته‌ایم تولیدش را بیشتر از آنچه که هست بالا ببرد تا کمبودی در بازار نفت احساس نشود. به گفته مقامات آمریکایی عربستان هنوز نتوانسته نفتش را جایگزین نفت ایران کند هرچند که تولیدش را بالا برده است و این نشان می‌دهد که نمی‌توان روی عربستان حساب باز کرد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده، کمبود نفت در بازار جهانی موجب شده تا ذخایر استراتژیک نفت آمریکا بیشتر به بازار تزریق شود و ذخایر استراتژیک نفت آمریکا کاهش یابد؛ این خبر موجب شد تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.
این اداره همچنین اعلام کرده است، روند بازار جهانی نفت نشان می‌دهد، اگرچه تقاضا برای نفت در سال 2019 در حال افزایش است، اما نباید انتظار داشت که تامین کنندگان بتوانند نفت مورد نیاز بازار را به راحتی تامین کنند و به احتمال زیاد قیمت نفت افزایش می‌یابد و البته این افزایش قیمت در کانال 70 تا 80 دلار خواهد بود و بیشتر نخواهد شد.