kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
چه وقت قرار است بساط عِلم‎فروشی جمع شود؟!

جولان پایان‌نامه فروشان مقابل سردر دانشگاه!




تپه‌های سوهانک که دانشگاه آزاد اسلامی در آن واقع است محل جولان پایان‌نامه فروشانی شده است که با افتخار اعلام می‌کنند تداوم 10 ساله فعالیت آنها اتفاقی نیست بلکه نشان‌دهنده کیفیت کار آنها است چراکه در مقابل دریافت یک میلیون تومان پایان‌نامه می‌نویسند.
برای پوشش برنامه‌ای که در دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد برگزار می‌شد راهی این دانشگاه شدیم. عصر بود و دانشجویان در حال ترک دانشگاه بودند. حدود ده متری با ورودی دانشگاه فاصله داشتیم که دیدیم فردی صدا می‌زند «پایان‌نامه، پروپوزال، مقاله...»، دقیقاً شبیه به خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران! شوکه شدیم؛ سوهانک، انقلاب، پایان‌نامه فروشی و... باورمان نمی‌شد پایان‌نامه فروشی به تپه‌های سوهانک هم رسیده باشد!
کنجکاوی باعث شد تا پیگیری پایان‌نامه فروشی آن هم در بلندی‌های سوهانک پایتخت، سوژه جدیدی را فراهم کند.
با یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی که در حال خارج شدن از دانشگاه بود گپ و گفت کوتاهی داشتیم.
او گفت: «من هر هفته که کلاس دارم معمولا پنج، شش نفر برای فروش پایان‌نامه مقابل دانشگاه تبلیغ می‌کنند.»
وی ادامه می‌دهد: نگهبان برای ورود ما به دانشگاه کارت دانشجویی می‌خواهد اما به این افراد کاری ندارند که با فاصله چند متری از حراست دانشگاه این اقدام غیرقانونی را انجام می‌دهند.
این دانشجوی ارتباطات در مورد استقبال دانشجویان هم می‌گوید: با توجه به اینکه اکثر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شاغل هستند، جذب این افراد می‌شوند.
نامبرده در مورد قیمت‌ها هم بیان می‌کند: خودم که اطلاع ندارم اما برخی دانشجویان که به این افراد مراجعه کردند انگار برای هر پایان‌نامه کارشناسی ارشد حدود یک میلیون تومان می‌گیرند. و جالب اینجاست که کارهای اداری تصویب پایان‌نامه و پروپوزال را هم انجام می‌دهند!
یکی از دانشجویان مدیریت مالی که تمایل نداشت نامش در گزارش ما باشد، گفت: این افراد هر روز اینجا هستند، کسی با این افراد کاری ندارد و کاملا یک مسئله طبیعی است. انگار که مثلا فرد دارد هندوانه می‌فروشد؛ یعنی مسئولان دانشگاه با این مسئله در این حد طبیعی برخورد می‌کنند!
بعد از صحبت با دانشجوها، یکی از برگه‌های تبلیغ فروش پایان‌نامه توجه‎مان را به خود جلب کرد. وقتی این برگه را وارسی کردیم نکته جالب توجه این بود که این مرکز که برای دانشجویان با گرفتن پول مقاله و پایان‌نامه می‌نویسد آدرس -که اتفاقا در خیابان انقلاب هم هست!- و شماره تماس خود را در برگه تبلیغاتی نوشته است انگار نه انگار که در حال فعالیت در یک حوزه غیرقانونی است.
به عنوان مثال در این برگه پایان‌نامه مقطع ارشد رشته حقوق یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده است. روابط بین‌الملل یک میلیون و 400، رشته مدیریت یک میلیون و 300، در حوزه رشته‌های مهندسی هم به عنوان مثال رشته مهندسی صنایع یک میلیون و 700 و رشته برق یک میلیون و 800 ذکر شده است. دندانپزشکی هم یک میلیون و 400 و مابقی رشته‌ها که به ترتیب با نرخ مورد نظر درج شده‌اند!
به نقل از ایرنا؛ تقلب و دور زدن قانون در هر حوزه‌ای امر ناپسندی است اما وقتی این امر به حوزه علم و دانشگاه می‌رسد علاوه ‌بر جنبه‌های غیرقانونی باعث بی‌اعتباری نهاد دانشگاه هم می‌شود؛ دانشگاهی که باید برای حوزه‌های مختلف جامعه نیرو و متخصص تربیت کند و محل تولید و ترویج علم باشد وقتی به کالا تبدیل می‌شود اثرات بلندمدتی دارد که تنها یکی از آنها بی‌اعتباری نهاد علم و در نهایت تبدیل مشکلات جامعه به بحران‌های لاینحل است.
فروش پایان نامه، مقالات آی.اس.آی و... در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران پدیده‌ای که به دفعات در رسانه‌ها و بین مسئولان مطرح شده است؛ مسئولانی که قول برخورد داده‌اند اما همچنان آزادانه این اقدام صورت می‌گیرد. اما نکته جالب توجه، فروش پایان‌نامه دقیقا در کنار ورودی بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سطح کشور است؛ افرادی که علنا مقابل در و نزدیکی حراست دانشگاه به تبلغ و فروش پایان‌نامه اقدام می‌کنند.
در این بین این سؤال مطرح است که چرا مسئولان آموزش عالی اجازه می‌دهند درست در جلوی چشمان آنها این کار غیرقانونی و غیرعلمی رخ دهد و آیا در وزارت علوم و دانشگاه‌ها، متولی برای برخورد با این پدیده که اعتبار علم و اصحاب علم را نشانه رفته، وجود ندارد؟ تا چند صباح دیگر باید منتظر حضور این افراد در کنار همه مراکز علمی کشور باشیم؟
آیا همین سهل‌انگاری‌ها باعث نشده است که یک موسسه غیرقانونی که با آبروی آموزش عالی بازی می‌کند، گستاخانه در برگه تبلیغاتی خود بنویسد: «سرعت، دقت و کیفیت شعار ما است. بیش از یک دهه فعالیت، دوام ما اتفاقی نیست.»؟!